Volgens het Binnenvaartpolitiereglement mag het. Er staat namelijk niets over vermeld. Het kan natuurlijk zijn dat lokale (provinciale, gemeentelijke, etc.) verordeningen hier aanvullingen op maken.
Het zou ook vreemd zijn als dat niet zou mogen, een motorschip mag wel de motor gebruiken, daar kunnen ook dingen mee misgaan. Met windkracht 7 moet je bij het in de haven varen misschien ook wat minder zeil zetten als met kracht 2, net zo goed als een motorschip ook niet met vol gas door de haven moet gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Hier kan ik wat mee. Volgens mij mag het zeker wel maar ik twijfelde en kon nergens een antwoord vinden. Ik ben op het moment in Kroatië en had een prettige discussie met een andere zeiler over dit onderwerp. Ikzelf ben vroeger meestal wel de havens zeilend binnengelopen en heb nooit problemen ondervonden. Heb zelfs wel van de havenmeester complimenten gekregen dat ik netjes en vakkundig zeilend binnenliep en afmeerde. Maar dat alles is onderhand 20 jaar geleden en de regels kunnen natuurlijk aangepast zijn.

Andere antwoorden (3)

Absoluut niet! Ik neem aan dat je bedoelt, vooruit komen en navigeren met behulp van de zeilen.

Je moet altijd buiten de haven de zeilen strijken en op een hulpmotor naar binnen varen. Heb je geen motor, bijv bij een heel klein bootje heb je speciaal voor dat doel een boom en/of een peddel aan boord en dan moet je op spierkracht naar binnen.

Toegevoegd na 2 uur:
Het antwoord hierboven is eigenlijk bedoeld voor jachthavens.
Zie bijv in de link een voorbeeld van een haven regelement.
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Echt? Is dat recentelijk veranderd, of hebben wij vroeger altijd de regels overtreden? Wij duwden af van de steiger. Alleen het stukje waar we echt heel dicht bij de andere afgemeerde bootjes waren, peddelden we. Zodra we meer dan zo'n twee bootlengtes afstand hadden tot de andere bootjes, hesen we het zeil. En met een klein bootje (te zeilen door één of twee personen) was dat al heel snel, we waren nog lang niet de haven uit. Zo zeilden we dus de haven uit. Ook bij het terugkomen zeilden we gewoon de haven in. Het zeil ging pas los op het moment dat we al uitdrijvend de plek konden bereiken waar we het te smal vonden om nog te zeilen.
Summo
10 jaar geleden
Ik heb er geen bandopname van maar ik hoor de instructeur nog brullen toen wat overijverige medeleerlingen nog in de haven aan de zeilen aan het sjorren waren. Dat ging ook om kleine boten trouwens. Ik weet niet zeker hoe de situatie in hele grote havens is, maar ik ga wel eens zoeken, in jachthavens kun je toch niet wenden en keren, als er een windvlaag komt ga je opeens veel harder dan gepland. Ik heb het dus nooit in twijfel getrokken dat het niet mocht, het leek mij volkomen terecht en logisch. Zelfde verhaal waren trouwens sluizen, daar mocht je ook niet op je zeil in, altijd peddelen of je zuurverdiende centen uitgeven aan een hulpmotor.
Summo
10 jaar geleden
gek hoor, ik vind het niet zo snel voor Nederland, ook niet dat het wel mag trouwens, in Kroatië mag het in elk geval niet:
http://www.sailpoint.nl/zeilen-blog/Haven-en-kust-etiquette.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben dus de vraagsteller. Volgens mij mag het wel behalve als het lokaal wordt verboden.
Ja, dat mag behalve als er een bordje staat dat het niet mag.
Havens zijn soms privé-eigendom en dan gelden de regels die ze zelf opstellen.
Over het algemeen is een zeiler een betere schipper dan een sloeper dus mijn advies is om gewoon je zeilen te gebruiken voor de voortbeweging.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je reactie, volgens mij mag het wel maar was niet zeker en kon het nergens vonden.
Neee dat mag absoluut niet want er komen andere grote boten en dan kan je botsen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar haal je deze wijsheid vandaan?