Wat gebeurd er als je na intensieve inspanning geen koolhydraten neemt, en vanaf wanneer spreek je van intensieve inspanning?

Alleen antwoorden van mensen die ook in mijn opvatting geloven dat je na het sporten je glycogeenvoorraad weer moet opvullen (anders krijg je daar weer discussies over).

Als je meer dan een uur inspanning levert moet je tijdens de inspanning je voorraad aanvullen door bijvoorbeeld sportdrank. Als dit minder is dan moet je binnen een uur na de training je glycogeenvoorraad weer opvullen. Maar moet dit al als je 10 minuten hardloopt (duurloop) ? of is dit pas vanaf een ander bepaald aantal minuten? (extra vraag)

En wat gebeurd er, als je dit dan wel hoort te doen, en het niet doet. Wat gebeurd er dan? (Dat is mijn hoofdvraag)

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het glycogeen opraakt, wordt de verbranding langzaamaan overgenomen door vet- of eiwitverbranding. De vetverbranding komt na ongeveer 20 minuten op gang, dus lijkt het mij dat je glycogeenvoorraad na 20 minuten op aan het raken is. Na een goede training treedt er onder goede omstandigheden supercompensatie op. Dit wil zeggen dat de spieren zich herstellen en zelfs iets beter worden dan dat ze waren. Als je van plan bent om pas weer 2 dagen later te gaan sporten, is een normale voeding voldoende om het glycogeen aan te vullen. Als je de volgende dag weer wilt gaan sporten is het wel verstandig om de glycogeenvoorraad aan te vullen. Toegevoegd na 1 minuut: Om nog even antwoord te geven op de hoofdvraag: Je herstelt minder snel als je niet voldoende glycogeen hebt.

Bronnen:
Sportdiëten en mondgezondheid door C. van...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100