Kan ik mijn 20% vetpercentage gebruiken om gespierd te worden? of moet ik eerst afvallen?

Ik heb een vetpercentage van 20%, Ben 17,5 jaar oud.
En ik gebruik creatine/eiwitshakes en ga dagelijks 90min naar de sportschool, 5 dagen in de week 28km fietsen. en ik train 3x in de week thuis met buikspieren (ik weet dat ze er niet te zien zijn) en 4 dagen in de week me armen (3/4 oefeningen).

Nu vraag ik me af, als ik breed en gespierd wil worden wat ik graag wil.
Moet ik dan me vetpercentage eerst naar 10% laten zakken voordat ik echt kan beginnen met het ''bodybuilden''? of kan ik nu al beginnen en zo me vet gebruiken om spieren te kweken en er profijt uit halen?

Verder let ik goed op me eten, ik eet veel kip/rijst/varkensvlees/fruit en drink 2,5Liter water per dag.

Dus kort maar krachtig is de vraag: Kan ik mijn 20% Vetpercentage in mijn voordeel gebruiken om breed en gespierd worden en het kunnen laten zien over 10 jaar? of moet ik eerst afvallen voordat ik sowieso iets kan laten zien?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Sport
2.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
haha, hoe leuker de meiden het vinden.
een beetje spieren is natuurlijk wel leuk om te zien, maar uiteindelijk gaat het voor een relatie toch meer om een man met leuk karakter die goed in zijn vel zit, dan een wasbordje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou alleen niet doorslaan, gezien je leeftijd. Tot ongeveer 18 jaar ben je nog niet volgroeid.
Ritsuka
10 jaar geleden
Ook een goede tipflevoboy

Het beste antwoord

Natuurlijk kun je beginnen met gespierd te worden.
Zodra je meer spiermassa opbouwd en zorgt dat je genoeg eet, zal je vetpercentage waarschijnlijk dalen en zijn ze beter te zien.
Elke dag 90 minuten sporten is wel erg veel hoor, aangezien je ook nog eens zoveel fietst.
Je kunt beter je trainingen korter en intensiever maken voor je spieropbouw. (denk aan een training als Bodyrock of Insanity)

Begin dus gewoon met meer krachttraining (wel onder goede begeleiding uiteraard) en meer gaan eten. Wat je ongeveer moet eten kun je hier zien http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced

Toegevoegd na 1 minuut:
Want ik ken bijvoorbeeld iemand die een vetpercentage van circa 30% heeft, en hij ziet er toch best gespierd uit.
Het vet zit vooral bij zijn gezicht en buik (dus die zijn wel wat dikker) maar zijn armen en schouders zijn echt breed en gespierd.
Ritsuka
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er is wel 1 grote nadeel. Je zet de spieren om in vet waardoor je vet percentage hoog blijft en je niet goed de spieren kan zien. Wil je alleen maar veel kunnen tillen en geef je minder om een mooi droog gespierd lichaam dan kan je met veel vetpercentage gewoon trainen. Het voordeel is dan dat je al veel massa hebt waardoor je snel spieren aanmaakt.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het hangt er van af als jij echt breed wil worden? kun je meer eten meeste bordybuilders en zwaar gewichten in de vechtsport eten 5 keer per dag! let wel wat je eet kipvlees is goed varkensvlees niet kun je beter vis of rund eten, eet minder vlees meer vesels , ewitten ,groenten enzo !drink veel train kort en zwaar! neem ook veel rust dit is ook belangerijk ! en 90 minuten valt wel mee ik train elke dag 2,5 uur let wel op dat je hier goed oplet op je eigen luister naar je lichaam neem gewoon ook je rek en strek oefening blijf je meer fuctoneel !
afvallen is niet nodig komt van zelf als je begint met trainnen feit is dat dikke mensen breder worden!!!!!!!! let wel kom met je vet percentage niet onder de 5% want dan heb je te weinig en wordt je ziek en gaat je lichaam gek doen hoop dat ik genoeg heb gezegd kwa rust is het beste om lang en diep te slapen succes en ga ervoor