Kan ik mijn bovenkant van mijn boot verven met gewone verf of moet dit speciale verf zijn omdat het een polyesterbovenkant is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
7.8K

Het beste antwoord

Voor een nieuwe verflaag, keuze tussen een 1-component of 2-componenten verfsysteem. Het aanbrengen van een 2-componenten systeem vereist veel aandacht, dient bij voorkeur binnen te gebeuren en enige schilderervaring is onontbeerlijk. Een 2-componenten systeem is natuurlijk duurder dan een 1-component maar daar heeft u dan de volgende voordelen voor:

• Zij hebben doorgaans een hogere volume vast
gehalte, waardoor met een keer verven een hogere laagdikte aangebracht wordt dan bij conventionele verven.
• Door het chemische uithardingproces zijn zij doorgaans veel sterker.
• Ze zijn beter bestand tegen chemicaliën.
• Zij harden ook bij lagere temperaturen goed uit
(sommigen tot min 10º Celsius).
• Net als conventionele verven zijn epoxy aflakken goed te verspuiten en verkrijgbaar in vele kleuren.
• Een zeer belangrijk aspect is dat ze overschilderbaar zijn met alle soorten verf, zowel andere epoxy producten als alle conventionele verven.

Bij de keuze voor het verfsysteem kijken we ook naar de staat van de aanwezige gelcoat. Oude gelcoat is vaak poreus waardoor het risico op vochtinsluiting wordt verhoogd, dat kan leiden tot blaren in de nieuwe verflaag. Controleer de gelcoat op beschadigingen en zogenaamde pinholes ( kleine gaatjes, lijkt op verwering ) en breng eventueel een primer aan die de gelcoat afsluit voordat u een aflak aanbrengt.

Voorbereiden en aflakken
Nadat de verf en de eventuele primer is gekozen wilt u natuurlijk zo snel mogelijk daadwerkelijk de kwast of roller hanteren. Echter, de gehele verfklus bestaat voor 80% van de tijd uit voorbereidingen en maar 20% uit het daadwerkelijk aflakken. Een slechte voorbereiding zal altijd in de eindlaag te zien zijn. Het vermindert glans en hechting waardoor het nieuwe verflaagje vroegtijdig met pensioen kan. Wanneer u buiten schildert doet u er goed aan om de weersverwachtingen te volgen. Het mag voor zich spreken dat het droog moet zijn maar ook de temperatuur van de lucht en het te schilderen oppervlak zijn van belang. Verfsystemen hebben een minimale omgevingstemperatuur van tien- en bij voorkeur vijftien graden nodig. De oppervlakte van de boot heeft zich in het voorjaar wellicht nog niet zo snel aan de omgevingstemperatuur aangepast, houdt u daar rekening mee. Tevens zorgen temperatuurverschillen en hoge luchtvochtigheid voor condens wat de hechting van de verflaag bemoeilijkt. Vermijdt daarom het aflakken in de namiddag of bij een luchtvochtigheid van 80% of meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Gewone verf is niet bestand tegen die uitzonderlijke omstandigheden.
U moet een krasvaste, harde polyester verf gebruiken voor een duurzame oplossing.
Het zou zonde zijn geld uit te geven aan verf die nooit kan voldoen voor deze toepassing.
Zie maar eens op bijgevoegde link voor een duurzame oplossing volgens de toepassing.
Dit is maar één van de vele producenten.