Hoe voorkom ik dat een nog-net-geen-blaar de volgende keer een blaar wordt?

Na een flinke roeitraining heb ik soms gevoelige plekken op mijn handen en vingers die op dat moment nog nét geen blaren zijn. De plekken zijn wel gevoelig, maar er zal bijvoorbeeld geen vocht onder komen en ze zullen ook niet opengaan. Normaal gesproken zullen de plekken pijnloos verdwijnen.

Als ik echter twee of drie dagen later opnieuw flink ga trainen, is er grote kans dat die plekken alsnog echte blaren worden.

Als ik nu na zo'n eerste training voel dat ik een paar van die bijna-blaren heb, hoe kan ik dan zorgen dat die plekken zo snel mogelijk 'genezen', zodat ik de volgende training niet alsnog blaren krijg?

Toegevoegd na 2 dagen:

Helemaal vergeten te vertellen:

Tape en pleisters zijn niet toegestaan. De blaren ontstaan namelijk door de schuifkrachten op de huid tijdens het roeien. Diezelfde schuifkrachten zorgen ervoor dat tape langs de randjes altijd een beetje verschuift. Daardoor komt de kleeflaag onder de tape vandaan.

Dat kleverige spul blijft aan de riem kleven. Het vormt kleverige klontjes die er heel moeilijk af zijn te krijgen. Je kleeft dan aan je riem vast, en dat is hinderlijk. Daarnaast zal de volgende roeier niet alleen vastkleven, maar ook blaren krijgen, juist vanwege die klevende klontjes.

Daarom is op onze vereniging alles met een kleeflaag verboden. Niet officieel, maar laat ik het zo zeggen: je maakt geen vrienden als je je hand of vingers beplakt met kleefspul.

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Sport
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eventueel sporthandschoentjes een optie?
Cryofiel
11 jaar geleden
Nee, daarvan krijg ik ergere blaren dan wanneer ik met blote handen roei. Wat ik wel eens doe is: de eerste training zonder handschoentjes roeien. Dan bij de tweede training met handschoentjes roeien. Ik krijg daar sneller blaren van, maar die komen op *andere* plekken, en de plekken waar mijn oude bijna-blaren zitten zijn nu beschermd. In de tweede helft van die tweede training trek ik die handschoentjes uit, want anders heb ik aan het einde met zekerheid flinke blaren, en als ik ze uittrek worden de handschoenblaren-plekken ontlast, en worden de normale-blaren-plekken weer belast, maar die hebben net rust gehad. Eh... als je begrijpt wat ik bedoel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik begrijp het haha, je verplaatst de te belasten plek (zodat je eigenlijk constant blaren houdt) dus ik begrijp je vraagstelling ;)
In ieder geval succes ermee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik begrijp je vraag* moet het zijn

Antwoorden (4)

Blarenpleisters er op plakken. Die zijn in rechthoekige doosjes per 6 stuks te koop. De gevoelige plek wordt dan met een zachte ronde laag beschermd, zodat daar niet nog meer wrijving op kan veroorzaken dat er vocht onder ontstaat en de huid gaat uitrekken.
Amadea
11 jaar geleden
Smeer er voor het trainen Compeed blarenstick op, dat beschermd net als een blarenpleister de huid tegen blaren. Als je er de mogelijkheid voor hebt, tijdens het trainen nog een paar keer aanbrengen.
https://www.compeed.nl/blaren/faq
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt, als je toch liever voor een pleister kiest, er een elastisch, dun verbandje om doen.
Als je al gevoelige plekken hebt dan loop je toch het risico dat bij de tweede training alsnog de huid stuk gaat of er alsnog blaren ontstaan.

Je kunt eens proberen om de huid flink met talkpoeder of magnesiumpoeder (dat wordt door turners gebruikt) in te wrijven en dit (zo nodig en mogelijk) te herhalen maar beter nog zou je kunnen proberen om (preventief) dus voordat je een eerste training begint de plekken die steeds gevoelig worden af te plakken met leukoplast. Dit is van die bruine sterk klevende smalle (ook breder te krijgen) tape die op een metalen rolletje zit.

Dit moet je zo doen dat het als het ware dakpansgewijze gebeurt, je begint met een reepje links (gedeeltelijk op de gezonde huid en gedeeltelijk op de gevoelige plek) dan een reepje rechts (ook weer gezonde en gevoelige huid overlappend) dan werk je met reepjes naar elkaar toe dus steeds een reepje links en daar weer het volgende reepje gedeeltelijk overheen plakken en dan weer rechts, steeds weer elkaar overlappend dan krijg je een beschermend kussentje. Ik wandel heel veel (ook de zogenaamde Kennedymars 80 km) en dan plak ik zo voetzolen en tenen af.

De ehbo-ers op de ehbo-posten bij wandeltochten en marsen doen dit ook zo.

Dan heel voor de hand liggend is natuurlijk ook advies inwinnen bij collega-roeiers.
11 jaar geleden
Inderdaad de bovengenoemde ideeen zouden kunnen helpen. Het allerbeste is de plaats van de blaarad te plakken met pleisters. Dakpans gewijs aanbrengen. Een groot gebied nemen. Kun je dagen laten zitten en ook gewoon onder douche gaan.