Waarom hebben bepaalde mannen in de sportschool een riem om hun middel (voornamelijk gewichtheffers)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Riemen of (weight)lifting belts kom je al geruime tijd tegen in de krachtsport en worden met enige regelmaat gebruikt. Vooral in de sportscholen en fitnesscentra waar met de wat zwaardere gewichten wordt getraind. De gemiddelde recreatieve fitnesser zie je eigenlijk niet of nauwelijks met een riem om de buik trainen. De twee belangrijkste aangedragen redenen voor de riem zijn: 1) om lage rugklachten of nog erger te voorkómen en 2) om betere krachtprestaties (meer gewicht, meer herhalingen) te leveren. Twee onderzoekers uit het Amerikaanse Wisconsin zochten deze claims eens grondig uit. Er bleek niet zo heel veel wetenschappelijk werk naar gedaan te zijn. Het meeste onderzoek kwam uit de arbeidssfeer, een klein deel uit de krachtsport. We lopen de bevindingen eens langs. Grotere buikdruk Door een riem strak om het middel te dragen kun je je buikspieren goed afzetten en aanspannen. Als je ook nog eens de andere rompspieren aanspant neemt de druk in de buikholte (de intra-abdominale druk) flink toe. Onderzoek laat zien dat riemgebruik zorgt voor een hogere gemiddelde buikdruk, een sneller oplopende druk en een hogere piekdruk. Uit een onderzoek bij sporters die een 8 RM squat uitvoerden bleek, dat de buikdruk 25-40% hoger lag. Minder krimp Door de verhoogde intra-abdominale druk zou het onderste deel van de wervelkolom ondersteund en gestabiliseerd worden. Hierdoor zijn de drukkrachten op de wervels en tussenschijven lager en deze extra druk stabiliseert de wervels. De meeste mensen doen dat ook automatisch als ze een zware last moeten tillen. Men houdt de adem in en spant buik, uitademingsspieren en het diafragma aan. Met een riem gaat dat beter. Bekend is dat mensen wat krimpen als ze zware gewichten optillen. De oorzaak is dat de tussenwervelschijven wat geplet worden. In een onderzoek bekeek men het effect van de riem op de lengtekrimp. Wat bleek? Zonder riem krompen de tillers 4 mm en mét de riem 2 mm. Ter geruststelling, van veel tillen word je niet steeds kleiner, het herstelt zich allemaal wel weer. Om je lage rug steeds te kunnen beschermen (de riem draag je ook niet de hele dag) is het verstandig om je buik- en rugspieren geregeld aan het werk te zetten. Hogere bloeddruk Het meer druk opbouwen in je buik leidt tot een hogere bloeddruk en vaak ook tot een wat hogere hartslag. Dat komt met name, omdat bij zwaar tillen de zogenaamde Valsalva-manoeuvre (persen met een dichte keel) wordt gedaan. Hierdoor kan de bloeddruk flink oplopen. Daarom dien je

Bronnen:
http://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/308

Het dient ter ondersteuning en bescherming van je rug. Het onderste deel van je wervelkolom. Om je ‘core stability’ te ondersteunen en op het moment van trainen te verstevigen. Je wordt er niet sterker van op het moment dat je een riem om hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100