Gaan vasten en hardlopen samen?

Vandaag ben ik weer begonnen met vasten i.v.m. de 40-dagen tijd. Alleen bedenk ik me nu ineens...Hoe ga ik dat doen met mijn hardloopschema?
Kan ik blijven hardlopen in de 40-dagen tijd of is dit ongezond?

En als ik kan blijven lopen, op welk moment van de dag is dat dan het beste? Net nadat ik gegeten heb zodat ik genoeg energiestoffen in mijn lichaam heb, of juist aan het eind van de dag vlak voor ik weer ga eten zodat ik als ik terug kom weer nieuwe energie uit het eten kan halen?

Ik ren tussen de 5 en 10 km per keer en eet alleen 's ochtends en 's avonds.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Puur nieuwsgierigheid, Rinke. Vast je net als moslims, 's morgens vóór zonsopgang eten en 's avonds na zonsondergang? En drink je wel overdag?
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou even kijken hoe het gaat, maar wel rustig aan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeleneF: Nee, niet als de moslims ;-) Meer als de katholieken (ben protestant). Dat houdt in drie keer per dag eten maar afzien van luxe (dus geen drie gangen maaltijden :p) en niks tussen door (geen koek en snoep etc.). Verder ook geen alcohol en op bepaalde dagen geen vlees (alleen gaat dat laatste voor mij niet op want ik ben al vegetariër :p). Je eet dus bijvoorbeeld een broodje als ontbijt, brood als lunch (maar daarna rennen is voor mij geen optie vanwege mijn werk) en 's avonds een sobere maaltijd. Het gaat wel net als bij de moslims om bezinning. Beseffen hoe goed je het hebt en dankbaar zijn voor wat je is gegeven. Veertig dagen vanwege de veertig dagen die Jezus in de woestijn doorbracht. In totaal duurt het 46 dagen, maar dat komt door de zes zondagen die niet worden meegetelt. Op zondag, de dag van de opstanding, wordt er namelijk niet gevast.

Het beste antwoord

Hangt af van hoe je vast en wat je eet.
Bekijk het als optellen en aftrekken. Lopen en andere activiteiten vraagt calorieen.
Calorieën die je binnen krijgt met te eten. nu kun je beginnen te rekenen.
Krijg je 1000 calorieen binnen en je verbruikt er 2000 dan haalt het lichaam 1000 uit zijn reserves. Uit reserves putten kan maar is beperkt. Wanneer dit gebeurd gaat het lichaam over naar de overlevings modus waardoor het lichaam minder begint te functioneren. Gaat het nog verder gaat het lichaam beginnen niet noodzakelijke functies uit te schakelen. Als je dan nog blijft doorgaan dan zou het wel eens kunnen zijn dat je hart het begeeft.
Door minder te eten en dan veel te verbruiken gaat het ook misgaan met de hoeveelheid aan andere noodzakelijke stoffen, zoals gebrek aan kalk, zout, magnesium, water enz.
Om een gedacht te krijgen van uw verbruik, om te overleven tijdens uw nachtelijke rust verbruikt uw lichaam ongeveer 1000 Calorieen. Vorig jaar heb ik tijdens een wandeltocht van 100 KM op 20 uur 19000 calorieen verbruikt.
Samengevat, als je vast hoe het moet is het niet gezond zwaar te sporten, maar je lichaam zal wel signalen waarmee je dan beter kunt rekening mee houden
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een lastige vraag. Ik zou het je afraden maar als je het toch gaat doen is het verstandiger om na het eten hard te gaan lopen want anders ga je 10 km denk ik niet redden. Nadeel daarvan is dat je voor de rest van de dag je energie kwijt bent.