Waarom drink ik teveel tijdens en na het sporten?

Ik heb zojuist intensief gesport. Zoals altijd heb ik tijdens het sporten behoefte om te drinken, dus neem ik regelmatig een slok water. Ook na het sporten houd ik een tijd dorst, dus blijf ik nog een tijd doorgaan met water drinken.

Maar straks zal hetzelfde gebeuren als altijd: ik moet vaak naar het toilet, en elke keer moet ik veel plassen.

Ik weet dat het nooit kwaad kan wat extra water te drinken, maar toch denk ik dan: kennelijk heb ik meer water gedronken dan ik nodig had.

Toch heb ik het gevoel dat ik echt behoefte heb aan het water dat ik drink. Ik voel me echt dorstig, en ik heb nooit het gevoel dat ik teveel drink.

Hoe komt het dat ik drink naar behoefte, en tegelijk kennelijk toch meer drink dan ik nodig heb?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Sport
3.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
je kunt eenns proberen om in je flesje half sportdrank/vruchtensap en half water te doen.
Misschien kom je wel zouten/suikers tekort. Is te proberen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Hmm, 't is inderdaad te proberen. Waaruit leid je af dat dat het probleem zou kunnen zijn, als ik vragen mag? (Je hebt gelijk dat ik soms suikertekort heb na het sporten. Soms begin ik vreselijk te gapen zonder dat ik moe ben, soms merk ik dat mijn handen trillen. Als ik er dan drie suikerklontjes ingooi gaat dat snel over.)
Ritsuka
11 jaar geleden
Is een gokje, maar het is iets waar ik zelf ook wel last van heb.
Veel dorst hebben, en als ik te intensief sport ineens heel duizelig en trillerig, terwijl ik genoeg heb gegeten 2 uur ervoor.
Werd mij op de sportschool aangeraden om dan vruchtensap te nemen.
Cryofiel
11 jaar geleden
Duizelig word ik niet, trillerig soms wel, maar dan alleen als het al wat langer geleden is dat ik wat heb gegeten. Als ik wel 2 tot 2,5 uur vantevoren wat heb gegeten, word ik niet trillerig, maar wel gaperig. Ik zal het eens proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is mij ook aangeraden tijdens de triatlon-trainingen.
Suikers zorgen er voor dat je lichaam vocht langer kan vasthouden, en de vochtbalans dus langduriger op peil blijft. Ik heb ook een linkje gevonden voor je:
http://www.ergogenics.org/sportvoeding41.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoonte?
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb maar eens wat geprobeerd. Zondag heb ik een duurtraining gedaan. Met als gevolg dat ik tussendoor geen water kon drinken, ik was immers continu bezig en wilde *echt* continu doorgaan, dus ook geen micro-drink-pauze. Ik heb eerst 25 minuten getraind (cardio, flinke intensiteit maar niet maximaal), toen een heel korte pauze waarin ik een paar slokken heb gedronken, en toen nogmaals 20 minuten getraind (opnieuw cardio, sub-maximaal). Dus tijdens het sporten veel minder gedronken dan anders. Direct daarna wel 75 cl kraanwater gedronken. Vervolgens douchen. Daarna wilde ik geen water meer drinken, maar dacht ik aan jullie tips en de link van C4th. Dus ik nam een mok... ik durf het nauwelijks op te schrijven... hete chocolademelk... met veel suiker erin. Wel een raar drankje. Maar het hielp. Daarna had ik lang niet zoveel nadorst als anders. Ik dronk nog wel extra, maar niet meer zo waanzinnig veel, en ik hoefde ook niet heel vaak naar het toilet. En toch had ik geen kater-gevoel dat ik anders wel eens had als ik toch te weinig dronk. Nu was dit nog maar een eenmalig experiment, dus het zegt nog niet alles. Maar hoopgevend is het wel! Voortaan neem ik in ieder geval na afloop direct wat suikers en zouten, en ik zal eens op zoek gaan naar een drankje met suikers en zouten dat een acceptabele smaak heeft en dat ik tijdens het sporten kan drinken.
Ritsuka
11 jaar geleden
Goe om een update te horen.
En ik ga zelf ook iets vergelijkbaars uitproberen woensdag, dan ga ik weer naar de sportschool.

Antwoorden (2)

Ik weet niet het complete en uitgebreide antwoord, maar als je intensief sport dan ga je zweten door het zweten komen er zouten uit je lichaam dat met het zweet (water met zouten) wordt meegevoerd. Hierdoor wil je graag gaan drinken en veel drinken is altijd goed ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je tijdens het sporten vocht verliest, en je lichaam het vocht wil compenseren door water te gaan drinken. Om energie te kunnen produceren is er suiker, zuurstof en water nodig. Als je niet genoeg drinkt en veel sport kunnen je spieren verzwakken en kan je flauwvallen. Dus dit is een natuurlijke reactie.