Hoe kan ik (bij gegeven hartslag) meer vermogen leveren?

Om sneller te kunnen roeien wil ik (naast een efficiënte techniek) zoveel mogelijk vermogen kunnen leveren.

Als ik maximaal ga, is *gevoelsmatig* mijn ademhaling de beperkende factor: ik ga echt hijgen, en ik kan niet meer sneller. Dit terwijl mijn spieren slechts licht verzuurd aanvoelen. Gevoelsmatig zouden mijn spieren dus meer vermogen kunnen leveren, maar worden ze beperkt door de ademhaling.

Als ik echter met een hartslagmeter ga roeien, zie ik dat niet de ademhaling, maar de hartslag de beperkende factor is. Het hijgen en de gevoelsmatige uitputting treden op bij een hartslag vanaf ongeveer 180. Hoger komt de hartslag niet. Wanneer ik mij net een tikje minder inspan zodat de hartslag rond de 170 komt, met af en toe uitschieters tot 175, houdt het hijgen op, en kan ik gewoon flink doorroeien.

Maar ook dan (dus met hartslag beperkt tot net boven de 170) heb ik het gevoel dat de spieren nog lang niet aan hun maximum zitten.

Ik zou graag meer vermogen willen leveren. Ofwel: de spieren meer werk laten doen. Mijn vraag is daarom: hoe kan ik de spieren meer werk laten doen, zonder de hartslag te laten stijgen? Welk trainingsprogramma zou ik daarvoor kunnen volgen?

(Of is deze vraag fysiologisch gezien zinloos, en moet ik mijn verbetering op een heel andere manier zien te bereiken?)
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het komt erop neer dat je een sporthart moet ontwikkelen met grotere kamers. De maximale frequentie hangt in de praktijk af van leeftijd (grootte, veerkracht wand ? elektrische eigenschappen). Daarom moet het hart vergroten om nog meer vermogen te leveren. Medisch gezien is een sporthart volgens de specialist geen vergroot risico en wordt het gezien als een gezonde aanpassing. Je kunt dus veilig nog wat meer trainingsarbeid verrichten. Ook zal het hart op de lange termijn weer naar normale proporties terugkeren. Het hangt er vanaf wat je rusthartslag is, als die al erg laag is, dan is er niet zoveel ruimte voor verbetering lijkt me. Normaal bij een sporthart tussen de 40 en 60 slagen per minuut. Zit je al op 40 dan zou het fysiologisch gezien zinloos zijn om nog verder te proberen te verbeteren.

Je hartslag kan je ook mentaal beïnvloeden. Zoals Tibetaanse boeddhisten kunnen doen. Daarvoor heb je eerst een training voor nodig, en de basis training is leren mediteren. Leren om in de trans-toestand te komen, waarin jij de baas kunt zijn over je eigen lichaam. Dan kan je tijdens de inspanning gaan proberen om je hartslag lager te krijgen en je ademhaling te reguleren. http://www.columbusmagazine.nl/nieuws/653/meditatie_redt_bouwvakker.html

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100