Hoe komt het dat een sauna gewoon lekker warm is, ook al is het 90 graden?

Ik heb laatst gehoord dat een man overleed omdat hij in een industriële droger was opgesloten. Hierin werd het rond de 100 graden en men vertelde dat een mens na ongeveer 5 minuten zijn bewustzijn zou verliezen bij dergelijke temperaturen. Hoe kan een sauna dan zo lekker zijn, terwijl het daar makkelijk 10 minuten vol te houden is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Antwoorden (3)

Het kleine verschil is dat in een sauna je bloed niet gaat koken (of minimaal borrelen)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Dat kan echter alleen als de vochtigheid laag wordt gehouden. Anders is je lichaam niet in staat om de warmte kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je raakt het verwarmingselement toch niet aan in de sauna? want dan verbrand je je
De bedoeling van een sauna is dat je gaat zweten. Dat kun je ook doen door hard te gaan rennen maar de sauna is veel meer ontspannend. Om dit zweten binnen een beperkte tijd te bewerkstelligen moet de temperatuur behoorlijk hoog liggen omdat ons lichaam heel goed in staat is om onze lichaamstemperatuur op ongeveer 37 graden te houden. Dat doet het lichaam door te zweten en zo overmatige warmte uit het lijf te zweten. Sommige mensen kunnen niet zo goed zweten of vinden zweten niet prettig. Zij zullen de sauna niet prettig vinden. Een tempratuur van 90-95 graden wordt ook behaald in bovenste deel van de sauna. Echte doorgewinterde saunagangers kunnen dit prima uithouden gedurende 15 minuten. Maar lang niet iedereen kan dit. Ik zit meestal op de middelste bank en hou het nooit langer dan 10 minuten uit.
Die man in de droogtrommel zal ook wel rondgedraaid hebben in die trommel en in paniek zijn geweest. Ik denk dat zowel de lichaamelijke als geestelijke belasting die man teveel zijn geworden waardoor hij overleden is. Ik moet er niet aan denken............
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heeft met de luchtvochtigheid te maken, onder normale omstandigheden zou je met 90 allang verbranden.
De luchtvochtigheid in de sauna zorgt ervoor dat dat niet gebeurd.