Wat is de eerste sportwedstrijd die ooit gespeeld is?

Ik kom zelf uit op 528 jaar voor christus, maar heb geen betrouwbare bron daarvan. Kan iemand me helpen dit te bevestigen, of heeft iemand wellicht de daadwerkelijke datum?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De eerste olympische spelen werden 250 jaar daarvoor al gehouden, namelijk in 776 voor Christus. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Olympische_Spelen_in_de_Klassieke_Oudheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe kom je eigenlijk aan 528?

Antwoorden (4)

Rond 1500 voor Christus werden er bij de Kretenzers al atletiekwedstrijden gehouden. Kretenzers: de bewoners van Kreta.

Toegevoegd na 3 minuten:
Volgens http://www.atletiekunie.nl/index.php?page=1917 vonden de eerste atletiekwedstrijden ongeveer duizend jaar vóór Christus plaats op het eiland Kreta. Jonge mannen moesten over een levende stier springen.
Amadea
11 jaar geleden
De oude Egyptenaren deden ook al een verschillende sporten en spellen. In de 21e eeuw voor christus heeft koning Amenhotep II al mensen uitgedaagd zijn prestatie met boogschieten te verbeteren, dit is natuurlijk op te vatten als een wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De olympische spelen stammen uit 776 voor Christus en in Griekenland werd sport sowies beoefend én gedocumenteerd.

Maar er zijn nog veel oudere afbeeldingen gevonden van waarschijnlijk sportwedstrijden.

In de tombe van Khnumhotep en Niankhkhnum een afbeelding uit 2400 voor christus van worstelen.

Sumo Worstelen het Heian of Kamakura tijdperk (China), een Bronzen beeld uit het Sumerische tijdperk van 3000 jaar voor Christus.

In Lascaux zijn grotschilderingen uit de prehistorie (17.000 jaar geleden) gevonden waarop mensen lijken te worstelen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik denk dat de eerste sportwedstrijden die goed gedocumenteerd zijn, worstelwedstrijden zijn geweest zoals Summo worstelen.

In de Griekse periode werd atletiek populair en was sport al 'business'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_sport wordt gesproken over boogschieten en speerwerpen, welke als sport beoefend werden in de prehistorie. Fysieke bewijzen hiervoor dateren van 64.000 jaar geleden.