Wat is het verschil voor het lichaam tussen cardio training en vetverbranding?

Als de focus op dit moment ligt op afvallen en je traint 1 uur.
Zal je dan meer afvallen met een vetverbrandingsprogramma waarbij je hartslag op 60% ligt.
Of zal je meer afvallen met een cardio programma waarbij je hartslag bij 80% voor het hele uur blijft gehandhaafd?

Wat gebeurt er dan in het lichaam waardoor je eventueel meer afvalt bij de ene dan bij de andere methode?

PS: Als je een uur lang op 80% kunt sporten, dan is een uur op 60% een peulenschilletje.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
14K
Ritsuka
11 jaar geleden
Beste voor afvallen is cardio en krachttraining afwisselen. En soms is het effectiever om de training korter en intensiever te maken. Dus niet uur lang op 60%, maar 20-30 minuten op 80-100%. (als dit wil met gezondheid).
En uiteraard bijpassend gezond vpedingsschema.
Cryofiel
11 jaar geleden
Misschien zelfs nóg beter is dat te doen wat je leuk vindt. Dat houd je namelijk vol omdat je het met plezier doet. Ik zeg altijd maar: als jij cardiotraining ab-so-luut NIET leuk vindt, en als je ook vetverbrandingstraining NIET leuk vindt, maar als je geniet van het honden uitlaten - dan val je meer af van honden uitlaten dan van cardio- of vetverbrandingstraining. Honden uitlaten blijf je namelijk jarenlang doen (het is leuk), die training houd je maximaal drie maanden vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens met cryo. @ritsuka: voor conditie en opbouw spieren is cardio en krachttraining effectief. Wordt veel gedaan op sportscholen. Maar als je dik bent en wilt afvallen is zo'n belasting erg zwaar voor je lichaam. Je kunt dan beter gaan wandelen of zwemmen, of de hond uit laten als je het maar lang en vaak doet. En altijd in combinatie met een aangepast eetpatroon!
Ritsuka
11 jaar geleden
Alles waarbij je hartslag hoger word telt als cardio. Dus je kunt wandelen, zwemmen, fietsen, touwtjespringen, hinkelen etc.
Je hoeft niet naar een sportschool.
Ritsuka
11 jaar geleden
Klopt Noa, daarom had ik er ook maar bij gezet 'als dit wil met gezondheid'.
Mijn reactie met tips is meer bedoeld voor 'die laatste paar kilo's, als je al goed op weg bent dus.
Cryofiel
11 jaar geleden
Als ik zijn foto's bekijk, is gdanonym niet dik. Misschien dat hij er een kilootje of twee, drie af wil hebben, misschien dat hij de vraag stelt voor iemand anders, misschien dat hij gewoon nieuwsgierig is. Als het toch om hemzelf gaat, dan zal een sportieve belasting hooguit zwaar zijn vanwege een eventueel gebrek aan conditie (maar dat komt dan vanzelf goed), niet vanwege zwaarlijvigheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Cryo, Het is 'iets' anders als je denkt met 1 - 3 kilootjes... Ik ben inmiddels 15 kilo afgevallen en nog wel 20 te gaan. Weeg nu 98kilo.
Ik ben begonnen met sporten zo een 2 jaar geleden, met als voornaamste doel om meer conditie, uithoudingsvermogen en gezondheid te krijgen. Uiteraard is dit langzaam beter gegaan en heb ik daarnaast als doel gesteld om 10kilo per jaar proberen te halen. Ietsje minder is ook niet erg. Langzaam ben ik meer gaan sporten en langer. Heb ik mijn eetpatroon aangepast. Ik zit nog steeds in een dalende weg, maar ik merk dat ik rond een nieuw balans kom en ik dan straks weer 'grote' aanpassing moet maken in 'iets' om de volgende periode in te gaan van afvallen. Ik ben nog in een aftastende fase nu. Sporten zoals ik dat nu doe, vind ik leuk genoeg om vol te houden. Ik ben zelf ook zeer gedisciplineerd hier.
Cryofiel
11 jaar geleden
Da's allemaal wel heel erg beengericht. Aan de andere kant, als gdanonym hardlopen en fietsen enorm leuk vindt, zal dat hem meer helpen dan iets anders waarbij meer spieren worden gebruikt, maar waar hij na drie maanden mee stopt omdat hij het niet leuk vindt. Zo te lezen weet hij al welke sporten hem bevallen, dus dat komt wel goed. Nadeel van hardlopen is dat het een schokbelasting geeft. Dat geldt voor iedereen, maar zeker voor mensen met overgewicht. Fietsen heeft dat nadeel niet. Wellicht ten overvloede, want jullie weten allebei waar jullie het over hebben, maar sommige meelezers misschien niet: bij fietsen gaat het om de inspanning, niet om de snelheid. Dus als je een racefiets maar niks vindt, kun je ook gewoon gedurende dezelfde tijd op een stadsfiets gaan fietsen, of op een willekeurige andere fiets. Zolang je maar gedurende dezelfde tijd dezelfde inspanning levert.

Antwoorden (2)

Cardiotraining is gericht oo vetverbranding en richt zich op de hartslag. wordt je hartslag lager, dan stelt het apparaat zich zwaarder in. Bij cardiotraining wordt dit voor een hogere hartslag ingesteld dan bij het niveau vetverbranding. Dat laatste is langer vol te houden.

Eigenlijk richt cardiofitness zich meer op conditie. Als het je om afvallen gaat, dan liever een programma dat minder zwaar is en je langer en vaker doet. Voor je vetverbranding is het zelfs beter om een uur te wandelen ipv 10 min. hard te lopen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Strikt genomen is het antwoord op ne vraag: als dezelfde persoon 1 uur sport op 60% van zijn maximale hartslag, vergeleken met een uur training op 80% van zijn maximale hartslag, dan heeft de tweede sessie veel meer energie gekost dan de eerste. Deze energie wordt eerst uit suikers gehaald en als die opraken worden vetten afgebroken tot suikers en verbrand. Dus training twee geeft meer vetverbranding.

Moet je kiezen tussen training 1 van 1 uur of training 2 van 30 minuten, dan wordt het ingewikkelder. Logischerwijs is training 1 effectiever. Je lichaam heeft 30 min. meer tijd om vetten te verbranden.

Overigens levert dit soort sporten maar een marginale bijdrage aan de vetverbranding omdat maar een relatief klein deel uit onze voeding wordt gebruikt voor beweging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf ben ik nu 48kg. afgevallen dmv. sporten en dieet.
Het sporten wat ik deed en nog doe is 3x p.w. daarbij begin ik met 10 min. crosstrainer waarbij mijn hartslag wat verhoogd is waarbij ik nog wel een gesprek kan voeren,daarna ga ik krachttraining doen ,setjes van 3 van 20x.met tussen elke 20x 30sec.pauze waarbij ik ook een iets hogere hartslag heb maar minder dan bij de 10min. ik doe zo'n 4 verschillende oefeningen en dan ga ik op de roeitrainer voor 15 min. ook weer dezelfde hartslag als met opwarmen .dan nog een paar krachtoefeningen en eindig met 20min. cardio ook met hoge hartslag maar niet dat ik naar zuurstof snak!

Ik heb van diverse fitnessgoeroe's gehoord dat op deze manier trainen je vetverbranding de gehele dag extra verhoogd is.
Daarbij een eiwitrijk en vetarm dieet en ...voila!!
Bronnen: