Hoe zit het met het amateurisme en professionalisme tijdens de huidige olympische spelen? Is daar een olympisch toelatingsbeleid voor?

Ik heb de indruk, dat het beleid in deze per sport verschillend is. Bijvoorbeeld bij het tennissen doen echte professionals mee, terwijl bijvoorbeeld bij het boksen tijdens de olympische spelen boksers zitten te dromen over een toekomstige profcarrière.

11 jaar geleden
in: Sport
1.6K

Het beste antwoord

Dat beslist de bond van die betreffende sport. Toevallig is boksen eigenlijk de enige sport bij de olympische spelen waar per definitie alleen amateurs, aangesloten bij de internationale amateurfederatie voor boksen, aan mee mogen doen. Alle andere sporten doen zo moeilijk niet meer. Toevallig gaat er wel wat veranderen in Rio 2016: "Wel kondigde de internationale amateurfederatie bij Rio 2016 de deelname aan van ruim 50 semi-professionele boksers, afkomstig uit de nieuwe AIBA Professional Boxing-divisie (APB). Daarmee lijkt ook de laatste (verplichte) amateurstatus te sneuvelen in de olympische beweging waarvoor het aloude motto 'meedoen is belangrijker dan winnen' al lang niet meer heilig is."

Overigens zitten die boksers daadwerkelijk te dromen over een profcarriere en het lukt ze soms ook nog om prof te worden: "
Floyd Mayweather is het perfecte voorbeeld van hoe een glorieuze boksloopbaan (nu nog) verloopt. De inmiddels 35-jarige Amerikaan stapte na zijn olympische debuut bij Atlanta 1996 (brons) onmiddellijk over naar de profs waar hij uitgroeide tot één van de meest succesvolle en bestbetaalde boksers aller tijden. Het afgelopen jaar voerde hij de geldlijst van Forbes magazine aan met een totaal van 67 miljoen euro aan inkomsten, gevolgd door zijn grote rivaal Manny Pacquiao van de Filipijnen (49 miljoen)."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vroeger mochten alleen amateurs meedoen aan de spelen. Tegenwoordig elke sporter prof en amateur. Ze moeten echter wel een officiele nationale sportbond vertegenwoordigen.