Waarom moet je rekken en strekken?

Is dit medisch bewezen?
Ik heb het dan over duurloop sporten zoals rennen

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Sport
1.2K

Antwoorden (6)

Dit is om je spieren warm te maken. Soort voorbereiding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om blesures te voorkomen, voor je rekt of strekt is het wel verstandig om eerst rustig warm te lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Rekken en strekken is belangrijk dat je spieren soepel blijven. Als je niet zou strekken en rekken dan word je stijf en kan je echt problemen krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat is medisch bewezen.

Rekken en strekken moet samengaan met rustig warm worden (Warming-up)

Warming-up
De reden hiervoor is dat je bloedsomloop alvast op gang wordt gebracht zodat voldoende zuurstof naar je spieren wordt getransporteerd. Als je dat niet doet dan kun je sneller verzuren (omdat je spieren nog niet voldoende zuurstof krijgen wordt eerst de "zuurstofvoorraad" in je spieren opgemaakt).

Je kunt ook meer last van spierpijn krijgen omdat de afvalstoffen die je spieren produceren niet goed verwijderd worden als je bloed niet snel genoeg rondgepompt wordt.

Daarnaast is het voor je hart wel prettig dat zij niet plotseling op gang hoeft te komen, maar langzaamaan sneller kan gaan kloppen (voor die voldoende zuurstof).

Rekken en strekken:
Dit is belangrijk om je spieren letterlijk uit te rekken (ze hebben een soort rustpositie), als dit plotseling gebeurt (door bijvoorbeeld ineens te gaan sprinten of springen) kunnen er spierscheurtjes optreden.

Cooling Down:
Daarnaast is een cooling down ook goed voor je zodat je lichaam weer langzaam in haar standaard rust positie kan worden teruggebracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sinds ik niet meer rek voor grote inspanningen (lees wedstrijden) heb ik geen spierblessures meer. Ik rek mijn spieren nog wel maar doe dat wanneer ik niet train en/of wedstrijden rijd.

Gesteld kan worden dat wanneer de spieren op het moment van de wedstrijd niet op voldoende lengte zijn er gefaald is in de voorbereiding.

Rekken maakt lichte spierschade en haalt de tonus van de spieren en verminderd daarmee de kracht en reactietijd.

Rekken doe je bij voorkeur als je niets doet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is een twee werking: Je spieren moeten iets opgewarmd zijn om veilig en verstandig te kunnen rekken. Je spieren moeten goed soepel en los zijn om langdurige bloedtoevoer en spanning (dus actie) aan te kunnen.

Wanneer je gaat rekken voordat je door wat rustige actieve bewegingen je lichaam hebt opgewarmd (zeker je benen), heb je grote kans dat je wanneer je gaat rekken direct kleine scheurtjes veroorzaakt in je spieren (brandende pijn). Vooral als het koud is of als je een tijdje hebt gezeten is het belangrijk om eerst het bloed te laten stromen voor je gaat rekken en strekken.

Het rekken en strekken zorgt ervoor dat je spieren (de langgerekte spiercellen) een antagonistische beweging maken (anders dan wanneer je ze aanspant) waardoor ze beter doorbloeden. Een eenvoudig voorbeeld maar als analogie misschien wat moeilijker te begrijpen: Als je een ballon eerst 1x in de lengte uitrekt, kun je hem makkelijker opblazen.

Een bijkomend effect van strekken is dat wanneer er zich 'spierknopen' hebben gevormd, deze na opwarmen en dan rekken glad getrokken worden. Dit voorkomt scheuren en eventueel 'vast zetten' van de knoop.