Hoe snel bouw je conditie (uithoudingsvermogen) op?

Ik heb een vrij slechte conditie en wil deze opbouwen zodat sporten leuk wordt en vol te houden is. Ik ben begonnen in een sportschool met allerlei oefeneningen. Ik ben van plan in het begin 2x te gaan en na een tijdje 3x in de week. Hoe lang zal het het ongeveer duren voordat ik verschil ga merken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Eh, als je in een sportschool sport, dan heb je toch enige begeleiding? Je instructeur kan je vast vertellen na hoeveel tijd je iets zult merken. Ik kan je hier mijn ervaring vertellen. Als je conditie echt belabberd is, en je begint te sporten, merk je al vrij snel verschil. Na vier tot maximaal zes weken merk je al dat je de oefeningen zwaarder kunt maken, of dat je ze langer/makkelijker volhoudt als je ze even zwaar houdt. Je merkt dat even de trap oplopen nu een makkie wordt, zonder te hoeven hijgen als je boven bent. Ook als je twee trappen oploopt. Na twee tot drie maanden merk je écht verschil. Daarna gaat het nog steeds vooruit, maar gaat het wel langzamer. Het hangt er dan vooral vanaf hoe consequent je blijft trainen. Juist vanwege dat laatste is het zo enorm belangrijk dat je iets gaat doen dat je ook *leuk* vindt. Daar hoort ook bij: kijk of zo'n sportschool echt wel iets voor jou is. Ik vind al die apparaten bijvoorbeeld maar niets, ik doe liever iets in de buitenlucht. Maar dat verschilt van persoon tot persoon. Probeer eens iets uit: hardlopen, korfballen, tennissen, zwemmen, paardrijden, voetballen, roeien, hoogspringen - je *moet* iets vinden dat je leuk vindt, anders vergeet je je goede voornemen. Succes!

Na 4 weken merk je al aanzienlijk verschil...

Dat verschilt per persoon, maar bij twee keer in de week zul je best een tijdje onderweg zijn voordat je echt een beetje op peil komt qua conditie. Reken op een maand of 6.

als je het rustig opbouwtmerk je al vrij snel dat je het steeds een beetje makkelijker vind vol te houden en dan kan je het langzaam aan wat langer doen. maar als je in de sportschool bezig bent dan kan je daar beter ook een soort schema vragen dan weten ze presies waar je om moet denken en hoeveel je aankan

Bij mij duurde het ongeveer 3 maanden dat ik wat aan mijn conditie ging merken. Na een half jaar keek ik in de spiegel en dacht:"waar zijn die heupen gebleven?" Na een half jaar ging ik merken dat mijn lichaam strakker/mooier werd. Nou ben ik niet heel dik (1,69m en 65 kg) en heb ik aanleg om snel spieren op te bouwen. Ik denk ook dat het eraan ligt wat je allemaal doet. Je kan ook eens proberen om wat groepslessen te volgen. Als ze bij jouw sportschool met Less Mills werken weet ik wel een aantal leuke voor je! BodyCombat is mijn all time favourite, en dit kan ik iedereen aanraden om eens te proberen! Heel goed voor je conditie en je spieren. Maar ik dwaal af. Ik denk dat het gewoon met een aantal dingen te maken heeft: gewicht, eetgewoonten, roker/nietroker. Vraag eens aan de sportinstructeur of hij/zij je meer info kan geven. Toegevoegd na 2 minuten: Oh ja! na een aantal weken kan je wat kilo's aankomen. Je gaat eerst spieren kweken voordat je gaat verbranden. Dit heeft niks met conditie te maken, maar het is zo'n rotgevoel als je na hard werken op de weegschaal staat en je ziet dat je bent aangekomen. Geen paniek, gaat vanzelf weer weg. :)

Als je een slechte condtie hebt, zal het niet lang hoeven te duren voor je verbetering merkt. Naar mijn mening is hardlopen een sport waarmee je al snel een betere condtie kunt maken. Maar doe het in het begin heel rustig aan. Begin bijvorbeeld met 's avonds een blokje om te lopen en voer dat geleidelijk op. In het begin niet teveel willen, want dat is niet goed en het kan zijn, dat je dan pijn in je scheenbenen krijgt. Is niet erg, maar wel verveled. Bovendien is het een sport die simpel is te doen. Wat omkleden , een paar (goede) hardloopschoenen aan en weg wezen. Als je het een tijdje volhoudt zul je merken, dat het verslavend gaat werken. Het mooiste is als je een, of enkele gelijkgestemde personen weet te vinden, maar alleen an ook. Ook andere sporten, zoals: basketbal, zaalhandbal en (vooral) badminton, zijn heel goede conditiesorte; maar moeten altijd op bepaalde tijden en in teamverbad. Succes

Ga op de fiets naar je werk, of laat in elk geval zo vaak mogelijk de auto staan, als je dat nog niet deed. Scheelt enorm, is gratis (je spaart er alleen maar geld mee uit), je slaapt 's-nachts beter en binnen no-time is je conditie een stuk beter. Na een tijdje krijg je er echt lol in en wil je je dagelijkse fietstochtje niet meer missen. Er zullen ongetwijfeld allerlei praktische bezwaren te noemen zijn, maar die zijn op een of andere manier wel overkomelijk als je het echt wil.

Meestal als je echt ongetraind bent merk je heel snel verschil. De kunst is dan ook om na een paar maanden, als de verbeteringen steeds langzamer zichtbaar worden, gewoon door te gaan. Daarbij is je levensstijl heel belangrijk. Want roken, drugs en drinken zijn dingen die zowel je spiermassa als je conditie verpesten, dus om optimaal resultaat te halen moet je je levensstijl ook aanpassen. Zorg als laatste ook voor genoeg rust tussen je trainingsmomenten, juist in rust bouwt je lichaam aan je spiermassa, en krijg je een optimaal resultaat de volgende keer dat je weer gaat sporten. Succes ermee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100