Is de buitenspelregel aanvallend of verdedigend bedoeld? Wie heeft er de meeste voordeel aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Antwoorden (5)

De verdediging heeft er het meeste voordeel aan, denk maar aan de buitenspelval.
Deze wordt door de verdediging uitgevoerd, om de aanvaller in buitenspel positie te brengen.

Hij is er ook voor om te voorkomen dat de aanvallende partij 1 speler vlak bij de keeper kan plaatsen en die van veraf kan aanspelen zodat er een 1 op 1 situatie ontstaat, de aanvaller plus de keeper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar je de verdedigers hebben er het meeste voordeel aan, want de tegenpartij kan op deze manier niet iemand de hele tijd bij het goal van de andere partij laten staan, en als die dan allemaal bij het eigen goal zijn ineens de bal terugschieten zodat er geen verdediging meer is, dat zou niet echt eerlijk zijn ;)
Snap je het nog?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De buitenspelregel is duidelijk in het voordeel van de verdedigende partij- er wordt niet voor niets gesproken over het laten openklappen van de buitenspelval (waarmee wordt bedoeld dat er verdedigers "voor" de bal gaan staan/lopen, zodat er tussen de achterlijn en de bal niet meer voldoende verdedigers staan. Als de aanvallende partij vervolgens de bal naar voren speelt, worden ze afgevlagd/afgefloten.) De enige partij die hier voordeel bij heeft is de verdedigende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De regel is ingevoerd om te vermijden dat er één of twee aanvallers gewoon bij het doel van de tegenstander blijven staan louter en alleen om de bal binnen te tikken als ze een verre pas krijgen. Bedoeling was om mooier aanvallend voetbal te krijgen. In het begin had de verdediging dus het voordeel.
Momenteel is het omgekeerd: aanvaller heeft er voordeel bij. Dit komt omdat een aanvaller kan profiteren van een passief buitenspel (een mede-aanvaller die technisch buitenspel staat maar niet actief deelneemt aan de aanval). Omgekeerd geldt dit niet: een verdediger wordt immers nooit passief gerekend in een buitenspelsituatie. Persoonlijk vind ik de passieve buitenspel daarom een oneerlijke reglementering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
grappige antwoorden. buitenspel is een tactische regel ter bevordering van aanvallend voetbal. de verdediging heeft er voordeel van zodat je niet zoals vroeger n systeem had als 7-2-1 maar kunt spelen in bv 4-4-2 of 4-3-3 etc. de partij met aanvallende intenties op een voetballende manier (dus niet alle ballen voor de pot gooien ) heeft er dus t meeste baat bij.