Heeft een hoger percentage lichaamsvet, een positief effect op zwemprestaties?

Blijf je door meer lichaamsvet beter drijven?
En zo ja, zwem je dan ook sneller?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

Je drijft inderdaad beter dan een dunner iemand, maar je moet meer water verplaatsen om vooruit te komen. Een dunner persoon zal dus sneller door het water "snijden" om het maar te noemen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vet heeft een lager soortelijk gewicht als water, dus iemand met meer vet zal beter drijven. Maar je gaat daardoor niet sneller zwemmen.

Dat is in de praktijk ook makkelijk te zien. Topzwemmers zien er niet uit als sumoworstelaars, wat anders door de jacht op de ultieme plak wel het geval zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Lache foto! De Olympische Spelen zouden wel een stuk grappiger zijn met zulke zwemmers! ;-P
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien wordt "bommetje" wel de nieuwe olympische topsport ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij al die zwemnummers kan er best nog eentje bij: Zwemmen voor boven de 100 kg.