Wie won de eerste gouden medaille voor Nederland tijdens de eerste olympische spelen waar Nederland aan deelnam?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.7K

Antwoorden (3)

In 1900 won de twee met stuurman de eerste gouden medaille: François Brandt, Roelof Klein, Hermanus Brockmann.

Toegevoegd na 1 minuut:
De Nederlandse roeiers François Brandt, ( Hermanus Brockman) en Roelof Klein haalden in 1900 de finale bij de twee met stuurman. In de eindstrijd kon stuurman Brockman niet meedoen. Een Franse jongen nam zijn plaats in. Na de winst van de 'Nederlandse' ploeg werd de titel door de organisatie toegeschreven aan gemengde teams. Dat zou nu dus zijn herzien en Nederland zou deze eerste plaats officieel kunnen bijschrijven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shit.. je toevoeging stond er nog niet toen ik aan mijn omvangrijke antwoord begon.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha, ja ik wist dat dat teveel tijd zou innemen en dan was amadea mij weer voor geweest ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL
Dat was Francois Brandt met zijn roeiteam, tijdens de spelen van 1900 in Parijs.
Amadea
11 jaar geleden
Tot een dikke maand geleden zou het antwoord hebben geluid dat Nederland pas in 1920 de eerste gouden medailles gewonnen had.

Sinds een dikke maand is dit gewijzigd in een Nederlands roeiteam dat in 1900 een gouden medaille gewonnen heeft.

"Een tijdens de Olympische Spelen van 1900 behaalde gouden medaille is alsnog toegekend aan Nederland. Destijds werd een van de Nederlandse roeiers in de finale vervangen door een van straat geplukt Frans jongetje, waardoor de prijs niet aan Nederland werd toegekend. Het is met terugwerkende kracht onze eerste Olympische gouden medaille.

Nu is dat toekennen namelijk alsnog gebeurd, meldt de Volkskrant op basis van statistiekbureau Infostrada, dat samenwerkt met het Internationaal Olympisch Comité (IOC). De roeiers François Brandt, Hermanus Brockman en Roelof Klein haalden de finale bij de twee met stuurman, maar moesten daarin Brockman vervangen. De Spelen vonden plaats in Parijs en de roeiers konden niet anders dan een Frans jongetje van straat plukken als vervanger. De prijs, in die tijd geen medaille maar een beeldje, werd daarom niet toegekend aan Nederland, maar aan de gemengde teams."

http://www.nrc.nl/nieuws/2012/07/09/nederland-won-toch-goud-op-spelen-van-1900/

Dan nog even over het antwoord dat tot een dikke maand geleden het juiste antwoord geweest zou zijn:

Tijdens de spelen van 1920, die plaatsvonden in Antwerpen, haalde Nederland 4 gouden medailles. De volgorde van winnen is mij niet bekend.
Goud werd gewonnen door een boogschuttersteam, door een baan wielrenner (Maurice Peeters), een zeilteam in de 6-meterklasse en ook nog bij zeilen in de 12-voets jol.
Die laatste gouden medaille was geen verrassing, aangezien er slechts twee deelnemers waren, die beiden uit Nederland kwamen.