Moet je verplicht een uur achtereen sporten om af te vallen?

Hallo allemaal,

Ik zat eens te lezen op internet over cardio training en afvallen. Nu zeggen veel mensen dat je lichaam pas na een halfuur ofzo sporten overgaat op vetverbranding, dus dat je beter een uur ofzo kunt sporten..

Wat ik me nu afvraag; als ik thuis een hometrainer heb, en daar bijvoorbeeld 's ochtends een half uur op train en dan in de avond nog een half uur, heeft dat dan wel effect? of moet je persé achterelkaar aan doorsporten om vet te verbranden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sporten helpt helemaal niet tegen afvallen. Ten eerste ga je toch meer honger krijgen en dus meer eten. Ten tweede gaat je lichaam toch anders reageren en anders met je huishouding om.
Goed kans dat je zelfs zwaarder word, maar dat is dan spierweefsel.

Antwoorden (5)

Ja en nee, in je bloed bevindt zich een hoeveelheid bloedsuikers en je moet al gauw ongeveer 40 minuten redelijk zwaar trainen voor je die hebt verbrand en de verbranding van vet kan beginnen. Aan de andere kant zal je door meer spiermassa te kweken ook afvallen op het moment dat je niet traint. Een betere methode is om matig bewegen af te wisselen met krachttraining en te letten op wat je eet en de rest van je leefstijl. Hoe je beter te werk gaat staat in de link:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je wilt afvallen moet je (tijdelijk) je levenspatroon veranderen. Alleen een half uurtje op de hometrainer (of 2x een half uur of 1 uur) zal weinig verschil uitmaken. Je zult ook je voeding evenredig moeten aanpassen. In eerste instantie ben je bezig om je uithoudingsvermogen te verbeteren, als je dit een paar weken wilt volhouden. Als je daarnaast ook gezond eet (niet minder eten, maar wijs eten), ga je gegarandeerd kilootjes kwijt raken. Persoonlijk denk ik dat een half uur niet voldoende is, maar probeer het eens met 3 kwartier en dan wat interval gebruiken (15 rustig, 15 snel en afsluiten met 15 minuten rustig). Als je niet bang bent om te zweten, komt het allemaal goed. En als je voelt dat je het langer kan uithouden, verleng je alles naar 1 uur of meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Interval is erg goed, +
Natuurlijk helpt dat! Je valt af als je lichaam meer verbruikt dan je eet. Als je dus op de hometrainer meer gaat verbranden en hetzelfde blijft eten, dan moet je afvallen.
Bovendien worden je spieren sterker waardoor je ook in rust meer gaat verbranden.
Een andere vraag is wat de meest effectieve manier is om af te vallen en daar zal wat je gelezen hebt op internet wel waar voor zijn.
Belangrijk is dat je iets kiest dat je vol kunt houden. Alleen dan zul je afvallen en op gewicht blijven.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens. Alle kleine beetjes helpen.
Een half uur op de hometrainer is beter dan een half uur op de bank.
En áls het waar is dat het pas na een half uur zou werken, dan val je ba dat half uur fietsen af als je gaat stofzuigen, naar de winkel gaat etc
Nee, dat hoeft niet per se.
Je kunt ook interval training doen, of een training zoals op deze site: http://www.bodyrock.tv/
Dat is een kortere, zeer intensieve training waarbij je meerdere spiergroepen in 1 training gebruikt.

Om af te vallen kun je het beste een mix van cardio en krachttraining doen. Begin eerst eens met ELKE dag 10-20 minuten trainen (neem ook af en toe een rustdag, zondag bijvoorbeeld). Ene dag doe je krachttraining, daarna eens hometrainer, dan eens iets van Blogilates (zie bron), dan eens een wandeling etc.
Doe elke dag iets anders, hele tijd dezelfde oefening doen is niet zo effectief.

Zorg eerst dat je gewend bent aan elke dag even 10-20 minuutjes zweten. Daarna kun je werken naar het wat uitbouwen, tot bijvoorbeeld een half uur. Een kortere intensieve training is vaak effectiever dan heel lang op hetzelfde tempo wat doen.

Maar het allerbelangrijkste is je voeding aanpassen. Zonder goed voedingsschema heeft het sporten weinig effect.
Meer groente, fruit, eiwitten, volwaardige koolhydraten. Meer water drinken.
Minder frisdrank, vruchtensap, koekjes, chips en dingen uit pakjes en zakjes.
Meer vers en gezond.
Als je tips wilt over voeding, laat het dan weten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus nee, je hoeft niet een uur achter elkaar te sporten om af te vallen.
Elke extra beweging is goed, omdat je daarmee meer kcal verbrand.
Alle kleine beetjes helpen, vaker de fiets pakken, vaker de trap nemen, etc.
Ritsuka
11 jaar geleden
Afvallen doe je vooral door minder te eten.
Dan moet het lichaam over gaan tot het verbrandde van zijn reserves en vallen we dus af.

Door het sporten kan je het afvallen versnellen.
Hoe meer energie het lichaam nodig heeft, hoe meer het zal verbranden.
Ga je aan sport doen op je hometrainer en doe je dat iedere dag, dan wordt je conditie beter, je voelt je beter en je zal af gaan vallen.

Echter is het allerbelangrijkste wat je er weer in stopt ( eet)ga je als maar door met ongezond en te veel eten, dan helpt niets.
Erger nog, je prikkelt dan het lichaam, om telkens weer energie op te gaan slaan, dus wordt je dikker, ondanks het sporten.
Of je dan twee keer een half uur traint of een maal een uur.