Waarom zijn er bij het judo 2 bronzen plakken en geen 4e plek?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.8K
Amadea
11 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/sport-spel-recreatie/sporten/overig/reden-judo-bronzen-medailles-categorie.355891

Antwoorden (3)

dat is niet zo er worden er meer gemaakt voor als er een kapot gaat die was gebroken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn 2 halve finales en de verliezer krijgen beide de bronzen medaille, de winnaars gaan naar de finale en worden 1e goud, en 2e zilver.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt niet want Dex speelde de halve finalen en had geen brons.
Twee judoka's die uitgeschakeld zijn in de kwartfinale door de latere finalisten mogen de verliezers in de halve finale uitdagen om het brons. De twee winnaars daarvan krijgen dus brons.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed.
(ik ontdekte het ook pas gisteren, toen ik me afvroeg hoe het kwam dat Dex Elmont 5e werd nadat hij een halve finale had gejudo't)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is mij alleen nog niet duidelijk HOE hij vijfde is geworden, heeft hij dan nog een wedstrijd gejudood na de verloren halve finale? Ik kan daar niets over vinden. Er is dus iemand met brons vertrokken die al in de kwart finale was uitgeschakeld maar heeft die persoon dan van Dex gewonnen? Er moet een uitdaging zijn geweest of Dex heeft er geen zin meer in gehad, ik kan dat nergens terugvinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, na de verloren halve finale kwam hij uit tegen één van de uitvallers van de kwartfinale.
Die had echter een kwartier meer rust gehad dan Dex Elmont.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, ik kan daar niets over vinden, er was al een eerdere vraag in die richting en toen kon ik het ook niet vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ikke wel. "Hij (Dex Elmont dus) zat er in de partij tegen Sainjargal (de partij om brons) fysiek helemaal doorheen. “Ik was helemaal gesloopt, had bijna niets meer in mijn benen. Van daaruit komt de kracht van mijn worpen, maar als het er niet meer in zit, dan is het klaar.” Elmont was zo vermoeid tijdens de strijd om het brons, omdat hij kort ervoor in een slopende halve finale had verloren van Riki Nakaya na een golden score." http://www.nusport.nl/judo/2871089/dex-elmont-was-helemaal-gesloopt.html En omdat hij de partij om het brons verloren had, is hij dus vijfde geworden, net als de andere persoon die in de andere finale om brons verloren heeft. (toch blijf ik het raar vinden, verliezen in de kwartfinale en dan alsnog brons kunnen halen, terwijl diegene die de halve finale verliest daardoor 5e wordt... )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ik heb daar over heen gekeken omdat ik die wedstrijd las als de eerste wedstrijd om het brons maar dat is dus helemaal niet zo? Als hij de halve finale gewonnen had had hij ook geen brons gehad, had hij ook nog een wedstrijd moeten spelen Is het wel zo dat hij alleen speelt tegen de verliezer van een latere finalist? Want dat zou logisch zijn? Door de loting speel je alleen tegen iemand die misschien wel beter is maar moest spelen tegen de latere zilveren of gouden medaillewinnaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee dat bedoel ik juist, dit is niet logisch. Normaliter heb je 8 kwartfinalisten, 4 worden er halve finalist, 2 worden er finalist en de andere twee spelen om plek 3.
Hier niet. Je hebt 8 kwartfinalisten, 4 worden er halve finalist, de andere vier maken onderling uit welke twee er de wedstrijd voor het brons mogen spelen tegen de twee verliezende halve finalisten. En om het helemaal oneerlijk te maken heb je eerst de wedstrijden van de verliezende kwartfinalisten en daarna pas de halve finales, waardoor de verliezende kwartfinalisten zeker 10 minuten meer rust krijgen dan de verliezende halve finalisten. (volg je het nog? die judobonzen moeten echt flink dronken zijn geweest toen ze dit bedacht hebben).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja ik volg het nog, je legt het prima uit. Ik zou het zo op wiki zetten want daar is het niet zo duidelijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet zo'n wiki-schrijver