Wat is het verschil tussen Karate en Taekwondo?

Hallo,

ik vroeg mij af wat de verschillen zijn tussen Karate en Taekwondo...

Wie heeft raad?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
9.7K

Het beste antwoord

Net als karate heeft taekwondo een reeks handtechnieken en net als taekwondo heeft het karate een reeks traptechnieken. Het verschil zit hem in voornamelijk in dat laatste: de traptechnieken. Afgezien van het feit dat taekwondo een rijker repertoire heeft aan trappen (net als karate een rijker repertoire aan handtechnieken heeft) zit het hem vooral in de uitvoering van die trappen.

Opvallend daarbij is de inzet van de heup. Bij vrijwel alle trappen wordt de heup mee naar voren bewogen of op mee gedraaid. Op die manier kom je net weer een 10 to 20 cm verder.

Toegevoegd na 49 seconden:
Bron 2: Als je ernaar kijkt, is karate de vechtsport die het meest op Tae Kwon Do lijkt. Het maakt soortgelijk gebruik van slagen, schoppen, blokken en stoten. De twee stijlen hebben inderdaad invloed op elkaar uitgeoefend tijdens hun ontwikkeling. De Japanese bezetting van Korea Beïnvloedde Tae Kwon Do, maar het was niet uitsluitend eenrichtingsverkeer. De karatestijl was feitelijk opgericht door een koreaan die in Japan woonde.

het belangrijkste verschil tussen karate en Tae Kwon Do is dat Tae Kwon Do een grotere nadruk legt op het schoppen. Dit verschil kan misleidend zijn, omdat sommige karateleraren veel schoppen gebruiken en sommige Tae Kwon Do-leraren het schoppen niet zo benadrukken.

Het echte verschil tussen beide kunsten is de manier waarop de bewegingen worden getoond. Dit verschil is moeilijk uit leggen, maar gemakkelijk waar te nemen als je naar beide stijlen kijkt.