Is het aanvaardbaar dat topsporters in hun eigen prive tijd drugs gebruiken?

Dus zonder dat er een beoogd effect is op hun sportprestaties.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Gaat het om een drug die de prestaties kan verhogen (en op de dopinglijst staat), dan maakt het niet zoveel uit of je dat effect nu wel of niet beoogt. Het effect is er, en dat is een oneerlijk voordeel. Ook als je het niet vlak voor een wedstrijd gebruikt, kun je er tijdens je training voordeel van hebben gehad. Daarom is de terechte regel: dopinggebruik aangetoond ---> diskwalificatie. Bij een dopingtest hangt er immers geen kaartje aan de resultaten waarop staat of de cocaïne is gebruikt tijdens een feestje en bij de eerstvolgende training helemaal uitgewerkt was, of dat de cocaïne is gebruikt vlak voor een training. Gaat het om drugs die niet prestatieverhogend werken, dan moet de topsporter in zijn vrije tijd helemaal zelf weten wat hij doet. Tenzij hij natuurlijk door de politie wordt gepakt met illegale drugs op zak, maar dat is eigen schuld, dikke bult. Toegevoegd na 41 minuten: Het valt me op dat veel mensen hier zeggen dat het onterecht is dat Yuri van Gelder wordt aangepakt vanwege cocaïnegebruik, omdat het 'toch niet uitmaakt voor je prestaties'. Fout, jongens. Cocaïne is een duidelijk prestatieverhogende drug. Dat is al bekend sinds boeren in Latijns Amerika ooit begonnen met het kauwen van cocabladeren omdat ze daarmee langdurig zwaar lichamelijk werk op grote hoogte beter vol konden houden. Cocaïne staat dan ook op de internationale dopinglijst.

Ja, dat is aanvaardbaar. Het is geen doping, want ze worden er heus niet beter van. Dus ze moeten met rust worden gelaten.

Nee, hard drugs is sowieso niet aanvaardbaar want ik vermoed dat je doelt op het cocaïnegebruik van Yuri van Gelder (toch?). Het is niet aanvaardbaar voor wie dan ook.

Zorg dat je niet betrapt wordt anders krijg je weer een nationale discussie over een zonde die zo'n beetje de hele wereld wel eens heeft begaan maar waar we alsnog voor kiezen met onze hypocriete koppen om op af te geven. Dus ja het is aanvaardbaar wat mij betreft maar tegelijk heel dom gegeven het proces dat ermee een startschot wordt gegeven.

Ik zou niet in de schoenen van een topsporter willen staan. De prestatie die je moet leveren. Tegenwoordig zijn er heel wat grenzen om te overschrijden, als jij het niet doet, doet een ander het wel, dus ik kan me voorstellen dat de druk zo hoog wordt dat je naar iets op zoek gaat om die gruwelijke druk te verlichten.... Het is nooit goed, maar dat weet de topsporter zelf ook wel en het zal zijn sportprestaties niet verbeteren helaas! Ik vind het zijn privezaak, maar wel een trieste zaak omdat het denk ik te maken heeft met de druk waaronder hij leeft.

Jammer Yuri daar zo op wordt afgerekend..ik keur drugsgebruik absoluut af maar deze man heeft zich al zo vaak bewezen en gebruikte al in de tijd dat hij topprestaties leverde.. terwijl drugs je echt niet sterker maken of beter laten presteren..wat iemand in zijn vrije tijd is zijn eigen keuze..wel vind ik dat iemand die eigenlijk een soort van voorbeeld is voor velen , vooral jongeren, beter zou moeten weten maar dan nog blijft het een eigen keuze..

het is zijn eigen leven, topsporter of niet! Het is zonde van zijn carrière, maar ik vind het aanvaardbaar.

drugs gebruiken betekend drugs kopen, en als je drugs koopt ben je betrokken bij criminaliteit. Dus of je nou topsporter bent, zakenman, scholier of wat dan ook, niet aanvaardbaar!

Als topsporter heb je de morele plicht, om er alles aan te doen of laten, om je lichaam in een zo goed mogelijke conditie te krijgen en te houden. Een gezond lichaam is de basis van de topsport. Drugs hoort daar niet bij. Nu niet en nooit niet.

Als Topsporter ben je een voorbeeld voor de rest die de sport beoefend/wil beoefenen of voor iedereen die er mee te maken heeft. normaal zou ik zeggen dat diegene mag doen en laten wat hij wil want het is uiteindelijk zijn salaris dat hij ermee verdient en als hij dan daarmee door de doping testen heen komt en gewoon zijn prestaties levert die die moet leveren. maar juist omdat hij een voorbeeld is voor anderen keur ik het af.

Ja, we leven in een vrij land. Althans, dat is me ooit verteld.

Wat mij betreft moet hij dat helemaal zelf weten. Het is een volwassen mens en als hij in zijn eigen vrije tijd eens van het padje wil, mag hij dat van mij doen.

ze moeten the lord of the rings met rust laten, hij is zijn turn carriere nu kwijt en waarschijnlijk zijn baan bij de landmacht ook. eigen schuld dikke buld hoor je dan. maar wat de man prive doet moet hij weten.

Of je vindt het gebruik van drugs aanvaardbaar, of je vindt het niet aanvaardbaar. Voor mij persoonlijk hangt het een beetje van de drug af en de mate waarin. Ik ben er geen groot voorstander van, maar tegen het verbieden, omdat mensen daarin zelf een verantwoordelijkheid hebben. Slim vind ik het nooit. Maar of iemand dan daarbij topsporter is, of loodgieter, of zangeres, of bankdirecteur of vertegenwoordiger, doet verder niet ter zake denk ik - althans, in de door jou geschetste situatie dat het geen effect heeft op zijn werk. Zodra dat ook maar enigszins WEL het geval is, ben ik er mordicus tegen (een piloot met een flinke slok wijn achter zijn kraagje bijvoorbeeld) . Maar voor een topsporter..mmm, nee, vind ik sport niet belangrijk genoeg voor vrees ik.

Ja, waarom niet? Als het geen invloed heeft op je prestaties moet je dat lekker zelf weten toch?

Moeilijk om op te anwoorden. Persoonlijk vind ik dat een ieder moet doen wat hij wil in zijn vrije tijd. Aan de andere kant zijn drugs verboden, dus mag het niet. Maar mijn antwoord is definitief NEE, omdat ik vind dat een topsporter ook een voorbeeld functie heeft.

Ik vind dat hun prive leven niks mee sport te maken heeft. men zegt altijd zakelijk en prive geschijden houden.

neen onder geen enkel omstandigheid omdat ze nu juist voorbeeld staan voor jongeren.

Waarom niet ? Moeten alleen topsporters een voorbeedfunctie hebben en leraren , advocaten , politici , zakenmensen , filmsterren, muzikanten etc . niet ?

Ja, tenmiste, net zo aanvaardbaar of onaanvaardbaar als bij ieder ander!

Privé is en blijft privé. Zolang er niemand anders last van heeft moet hij dat voor zichzelf kunnen bepalen. Of het slim is, is een tweede. Maar ook dat is iets wat wij niet voor een ander hoeven te bepalen.

Ja tuurlijk. Zolang het legaal is, mogen ze van mij gebruiken wat ze willen. Zolang het volgens de wet, en de sportregels toegestaan is, vind ik het aanvaardbaar. Het zijn gewoon mensen als ieder ander, dus waarom zouden zij geen drugs gebruiken?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100