Ik ben sinds een aantal weken fanatiek aan het hardlopen. Inmiddels loop ik ongeveer een uur. Waar moet ik rekening mee houden en wat zijn goede tips?

Hoe vaak kan ik lopen? Zijn schoenen echt zo belangrijk? Moet ik nog bepaalde dingen doen voordat ik ga lopen en als ik klaar ben? Ik ben 16 jaar en weeg 71kg. Verder ben ik een man en 1,97. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
naamlooss
11 jaar geleden
Schoenen zijn belangrijk. Op den duur ga je er last van krijgen.
Kies je er toch voor om op goedkopere schoenen te lopen, koop dan enkelbandage.

Het beste antwoord

Met veel hardlopen is het belangrijk dat je goede schoenen hebt, om blessures te voorkomen.
Het beste kun je naar een hardloopwinkel gaan, daar bekijken ze je voet, en hoe je loopt, en adviseren welke schoen het beste is.
Je bent wel iets duurder uit (ongeveer 100-120 euro vaak), maar dan heb je wel echt goede schoenen.
Liever iets meer geld uitgeven dan een blessure waar je mogelijk lang last van hebt, vind ik zelf.

Verder is het belangrijk om een goede warming up te doen. Begin eerst met 5 minuten wat rekken en strekken, en wandelen om je hartslag op gang te brengen.

Het beste is een soort intervaltraining te doen, dus 60 seconden hardlopen, 30-60 seconden wandelen. Zo kun je jezelf blijven uitdagen.

En voeding is ook belangrijk. Voor het hardlopen iets eten met koolhydraten (maar niet iets met veel vezels en/of vet).
Ongeveer 1-2 uur voor het hardlopen dit eten.
En na het hardlopen gelijk zorgen dat je water drinkt, om het verloren vocht aan te vullen.
En een snack eten met een mix van eiwitten en koolhydraten, voor spierherstel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik weet niet wat je doel is met hardlopen, voor de lol of echt conditie?
Het is effectiever om je hardloopsessies korter te maken, maar intensiever. Bijvoorbeeld de interval zoals ik al noemde. Heel lang achter elkaar zelfde tempo lopen heeft minder effect, je lichaam leert beter met de energie omgaan en je verbrand minder kcal.

En ga niet elke dag hardlopen. 2-3x in de week is goed, bijvoorbeeld maandag, woensdag, vrijdag. Dan kun je dinsdag en donderdag bijvoorbeeld krachttraining doen, en in het weekend uitrusten en wat extra rekken en strekken.
Vooral hamstrings regelmatig rekken is belangrijk bij het hardlopen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het doel is om conditie op te bouwen en er een serieuze sport van te maken. Goed antwoord trouwens :) Dankjewel
naamlooss
11 jaar geleden
+ Ik zou ook glucosamine slikken, om het zekere voor het onzekere te nemen en wanneer je pijn voelt gelijk stoppen. Voornamelijk in je gewrichten www.glucosamine.com
Ritsuka
11 jaar geleden
gebruik ik ook :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Het beste is gewoon een één uurtje hardlopen (ook rusten). Drink af en toe water!! Dat is heel erg belangrijk. Zo kan jouw bloed sneller stromen en heb je meer zin om te sporten en ben je fit. Drink om de 10 minuten water. En honger je niet uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
naamlooss
11 jaar geleden
Wat is er mis met het antwoord?
Dat je nog steeds genoeg eet en drinkt. Dat is belangerijk.