wat is de ideale watertemperatuur van zwemwater?

Bijvoorbeeld in zwemmeren en plassen??
Vorige week was ik bij het zilvermeer in mol en daar was het water 20 graden.

Toegevoegd na 6 minuten:
En ik bedoel natuurlijk natuur watertemperatuur

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
19.8K
Amadea
11 jaar geleden
Bedoel je dan natuurwater om in te zwemmen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat je bedoelt de temperatuur van zwemwater (buiten)? Daar heb ik namelijk antwoord op gegeven.

Het beste antwoord

De ideale zwemtemperatuur ligt volgens het Zwem Informatie- en Documentatiecentrum op 28 à 29 graden. Bij die warmte kunnen magere mensen hun temperatuur gemakkelijk constant houden. Kleine kinderen, ouderen, en invaliden moeten idealiter iets warmer water hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
En hier staat dat heel uitgebreid uitgelegd: http://www.zweminfo.org/Html/paginas_veel_gestelde_vragen/pagina_wat_is_de_ideale_watertemperatuur.htm
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Iedereen heeft natuurlijk een andere mening maar over het algemeen is rond de 25 / 30 graden het lekkerst om in te zwemmen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ideale watertemperatuur ligt een stuk hoger, tegen de 27 graden.

Een meer van 20 graden is nog best wel fris, maar als buitenwater een te hoge temperatuur heeft is dat ook gevaarlijk vanwege de algengroei. Zeewater wordt in Nederland doorgaans niet hoger dan 20 graden. Het hangt ook af van de buitentemperatuur: Als het buiten 28 graden is, voelt zo'n meertje ook koud aan. In de winter zou het echter lekker zijn.

Qua overleving is een temperatuur van 25 graden of hoger ook beter. Je kunt daarin dagen verblijven zonder te kunnen onderkoelen.

Temperaturen van zwemwater boven de 24 graden zijn dus wel aangenamer.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik vond een leuke site voor je met het antwoord:

De ideale watertemperatuur:
Bij een watertemperatuur hoger dan 32 graden Celsius kan een zwemmer zijn overtallige warmte niet meer kwijt raken. De Lichaamstemperatuur gaat oplopen. Bij een watertemperatuur van 29 a 30 graden Celsius kunnen magere mensen zonder veel inspanning hun lichaamstemperatuur constant houden. De ideale watertemperatuur is dus 28 a 29 graden Celsius. Het advies voor een redelijke watertemperatuur is 10 graden Celsius onder de lichaamstemperatuur, dus 27 graden Celsius.

Toegevoegd na 6 uur:
Er is nog wel meer te zeggen over de ideale temperatuur van zwemwater:

- 10 graden onder je lichaamstemperatuur, dus 27 graden bij volwassenen
- temperatuur voor wedstrijdzwemmen ligt boven de 25, maar onder de 28 graden. Dus onder de 25 graden geen wedstrijdzwemmen. Wel waterpolo, dat mag vanaf 15 graden.
- Water voor baby's van 1 jaar oud ligt ideaal rond de 3 graden. Belangrijk bij babyzwemmen om rekening mee te houden.