Waarom heet "American football" football, als je het (voor 99%) niet met je voeten speelt?

In het Engels heet ons voetbal "soccer" en is de term "voet-bal" gereserveerd voor het in Amerika populaire football, wat net als rugby gespeeld wordt met een ovale bal die je onder je armen klemt.

Waarom is dit? Waar komt die term vandaan en wat heeft het spel met de voeten te maken, als er zo weinig in getrapt wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
5.5K

Het beste antwoord

In het Engels heet het ook "football" (in Engeland spelen ze hetzelfde spel) maar in het Amerikaans (Amerikaans Engels) heet het "soccer." De naam "football" was daar al bezet door het Amerikaanse football.
Om dezelfde reden noemen we hier het Amerikaanse spel "American football" omdat de naam "football" al bezet was.

"soccer" komt van "association football", dat spel is ontstaan in Engeland en wordt sinds ruim een eeuw geleden gereguleerd door de FIFA. Association football is wereldwijd de meest populaire vorm van football. Vooral in Europa (inclusief Engeland dus) maar ook in Zuid-Amerika en Afrika.

In sommige andere landen zijn andere vormen van football populairder, zoals in de Verenigde Staten het "American football."

Verder heb je nog Australian football, Canadian football, Rugby etc.

De naam van American football komt, net als bij association football, uit het verleden, en stamt af van simpelere spellen waarbij mensen tegen een bal schoppen met de voet. In american football mag je de bal naast met de voet trappen, ook oppakken, maar daarbij hebben ze de naam niet veranderd.
(Volgens sommigen heet het football omdat de typisch gevormde bal een foot lang is.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Soccer is een bijnaam voor football. Typissh engels. Maar american football heeft nooit altijd zo geheten. Het heette Gridiron. Daar werd meer met de voet gedaan dan het huidige American Football..Pas later werd het american football. En werden de regels aangepast ( minder trappen en schoppen...Er komt nog wel eeen paar keer trappen of schoppen voor, 9 aftrap en scoren tussen de palen)
maar het meeste is afgeleid van rugby. Maar omdat die naam al bestond werd het american football. Onlogisch inderdaad maar het heeft na Giridon een andere naam gekregen. Maar ook de regels werden aangepast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een linkje over Gridiron:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gridiron_football