Welke spieren en gewrichten gebruik je bij handbal?

Ik train hard voor handbal en wil weten welke spieren en gewrichten hiervoor moet trainen? Iemand die het weet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
6.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn advies: ga een paar keer naar een sportfysiotherapeut. Mijn zoon is een handballer en brak 2 jaar geleden zijn been. Hij heeft fysiotherapie gehad bij een sportfysiotherapiepraktijk en daar hebben ze hem meteen ook met alle andere spieren geholpen. Deze persoon weet wat jij moet trainen, iets wat ook afhankelijk is van je positie.

Antwoorden (1)

Allereerst moet je zorgen dat je de spieren die je traint in balans zijn. Het kan zijn dat je bijv hele sterke beenspieren hebt ( hamstrings) dus moet je daar niet te veel meer op focussen.

Maar de belangrijkste spiergroepen zjn: Schouders. ( je gooit met veel kracht uit je schouders, passes en vangen ( strekken van de armen)) de Deltoids.

Triceps: hiermee ontlast je je schouders en kan je snellere passes geven ( zonder je schouders teveel te bewegen) snelheid dus.

Buikspieren. Deze versterken je middenlichaam, waardoor je snel en stevig kunt draaien en met de kracht in je buikspieren alleen je armen volop kunt gebruiken om kracht te zetten in werpen.

Knieeen zijn heel belangrijk. Je springt natuurlijk ook en daarmee vang je klappen op in je knieen. de quadriceps zorgen voor flexibiliteit in je knieen.

en tot slot de hamstrings. deze zitten in het berlengde van de knie en zorgen voor kracht en flexibiliteit van de knie.