waarom is de ene arm krachtiger als de andere ?

Ik ben linkshandig maar rechts sterker,
als ik gewichten gebruik is immers de rechter wel veel eerder te voelen dat die arm vermoeid raakt.
hoe kan dit ?

Toegevoegd na 4 minuten:
(rechts kan ik sowieso zwaardere gewichten tillen als links)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
7.8K

Antwoorden (3)

Als rechts eerder vermoeid raakt, is links toch juist sterker? Die arm houdt het immers langer vol. Dat zou kunnen komen omdat je rechterarm minder gewend is, en dus eerder vermoeid raakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je met rechts eerder moe bent dan betekend dat dus dat je linker arm een betere conditie heeft. Je rechterarm kan misschien wel op kortere duur meer kracht leveren, maar uiteindelijk overwint je linkerarm het dus.
Hoe het komt dat je linkerarm meer conditie heeft is waarschijnlijk dat je schrijft etc. met je linkerarm.
Het zou kunnen zijn dat je op de korte duur sterker bent met rechts omdat je misschien onbewust je rechterarm gebruikt als je iets snel moet optillen of als je bijvoorbeeld valt jezelf op vangt met die arm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb precies hetzelfde maar dan andersom (ben rechthandig)
het zit zo.(even vanuit het oogpunt van een linkshandige)
als je linkshandig bent is de linker arm de de arm waarmee je het meest nauwkeurige kan werken.
dit betekent dat je die arm vaker gebruikt als je rechter arm wat zorgt voor een betere conditie.

je rechter arm word hierdoor minder gebruikt maar als je hem gebruikt gebruik je hem vaak voor zwaardere dingen als je linker.
voorbeeld: stel je gaat ramen lappen met een emmer water en een spons, dan houd je de spons vast met links want daarmee werk je precieser en houd je de emmer vast met rechts omdat deze nog vrij is.
je maakt meer beweging met links(conditie) maar het zwaarste voorwerp heb je vast met rechts(kracht)

of bijvoorbeeld als je een zware koffer mee neemt en je ondertussen wilt gaan bellen of iets dergelijk.
je bedient het mobieltje met je favoriete hand en tilt de koffer met de ander.

en zo zijn er nog wel tig andere voorbeelden te noemen.
bij rechts is allemaal hetzelfde maar dan net andersom.