Over een week moet ik 3km gaan rennen, maar ik heb een conditie van niks. Helpt het als ik vanaf nu elke dg ga rennen? Helpt stappen op je plaats ook?

Ik wil dus alvast een beetje oefenen. Ik weet dat ik waarschijnlijk niet binnen een week een topconditie kan opbouwen maar als ik daarvoor al een beetje wil oefenen helpt het dan om zeg maar in mijn kamer te gaan rennen zonder vooruit komen? Dus op je plaats stappen? Of zal ik dan echt naar buiten moeten en wat rondjes moeten gaan rennen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
6.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Beetje laat om nu pas te beginnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Serieus?? Nee, dat ga je niet redden.
Als je begint met hardlopen is het ook heel belangrijk om tussendoor telkens een dag rust te nemen, om overbelasting en blessure's te voorkomen. Google eens op de "Start2Run"-programma's van Evy Gruyaerts, die laten je op een goede manier langzaam beginnen met het hardlopen.
oke, voor volgende week ben je dan waarschijnlijk te laat, maar voor een volgend jaar ren je dat stukje met twee vingers in je neus.
Ritsuka
11 jaar geleden
Start2run is een goeie, of een app/site als couch 2 5k

Het beste antwoord

Wat hierboven staat is echt onzin. Je kunt dan misschien wel conditie opbouwen maar je spieren kunnen dat dan nog niet aan.

Belangrijk is dat je je hele lichaam traint. Conditioneel is absoluut niet genoeg en dan zul je hem zeker ook niet kunnen uitlopen. Ga toewerken naar de dingen die in link 1 staan. Geloof mij maar dan heb jij over een week een goede conditie. Heb dit ook gedaan en merkte al duidelijke verbeteringen na een week. Maar anders krijg je dit echt nooit voor elkaar. Aangezien een week korter is dan je denkt en zeker als je geen conditie hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Installeer een app op je gsm zoals runkeeper (of een gratis variant). (http://www.google.nl/webhp?sourceid=chrome-instant&ie=UTF-8&ion=1#hl=nl&newwindow=1&output=search&sclient=psy-ab&q=hardloop%20les%20apps&oq=&aq=&aqi=&aql=&gs_l=&pbx=1&fp=e621f17db3fd05c8&ion=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&biw=1066&bih=719)

En dan zoveel mogelijk oefenen!! Zorg er wel voor dat je naar je lichaam blijft luisteren.

Toegevoegd na 32 seconden:
En idd, ga er maar niet vannuit dat de 3 km vanzelf gaat volgende week. HEEL VEEL SUCCES
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kom op, gewoon naar buiten. Ook met een slechte conditie kun je die 3 km hardlopen. Neem aan dat het geen wedstrijd is dus heb je nog 7 dagen. Begin met 500 meter joggen en ieder volgende dag 500 m erbij. Zo voer je het iedere dag op zonder dat je erg veel moeite hoeft te doen. Na die 7 dagen kun jij op je gemakkie die 3 km lopen.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
3km in 1 keer hardlopen is zwaar hoor, als je nog geen conditie hebt.
Red je ook niet binnen een week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spierpijn na hardlopen? Misschien als je 80 bent maar daar lijkt in deze situatie geen sprake van. 3 Kilometer is echt niet veel en als je gewoon jogged dan is dat makkelijk om mee te beginnen, ook met een slechte conditie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een ophef allemaal om 3 km. Wat is nu 3 km? En als je zo nodig mee wilt doen en je hebt nog maar 1 week de tijd om iets op te bouwen, dan lijkt mijn simpele schema niet echt zwaar en overdreven. Daarnaast... er is nog nooit iemand dood gegaan van een beetje spierpijn. Maar als je niet eens de moeite wil nemen om een beetje te zweten, liever gaat drooglopen in je eigen slaapkamer, waarom overweeg je dan om die 3 km te lopen. Begin er dan niet aan en je probleem is opgelost.
Goed eten en goed slapen is het belangrijkste. Als je gewoon gaat joggen dus niet rennen op topsnelheid dan is 3 km makkelijk te doen voor een beginner. Als het een wedstrijd gaat worden dan ben je te laat met trainen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gelezen dat bietensap je 16% meer uithoudingsvermogen geeft dus ik zou wel wat van dat sap drinken. En verder kan je veel korte sprintjes achter elkaar trekken, daar krijg je volgens mij ook een beter uithoudingvermogen van.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet elke dag steeds een stuk je langer hardlopen als je begint met hardlopen drink dan wat water(of tijdens het hardlopen) doe ook een warming up en eet na het hardlopen een beetje fruit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dit elk jaar moeten doen voor school. 3,2 km hardlopen binnen maximaal 30 minuten. Verplicht.

Zonder conditie denk je dat je dood gaat, maar probeer het hardlopen en gewoon lopen af te wisselen met elkaar. Dan kun je het binnen 25 min doen.

De tweede keer deed ik er 19 min over. De laatste keer 11 minuten ofzo.

Verder kun je wellicht elke twee of drie dagen gaan hardlopen. Dan kom je de eerstvolgende keer ook niet zo raar op de koffie. Bovendien is het goed voor de lijn en je welzijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gewoon halverwege een fiets neerzetten... Maar een beetje afzien kan geen kwaad. Die benen heb je gekregen om te gebruiken.