Bergklimmen Ben Nevis, eerste keer?

Ik ga aanstaande vrijdag naar Schotland, daar heb ik in mijn 10 dagen, 1 dag ingepland om de Ben Nevis te beklimmen, de hoogste berg van Schotland. Nu is mijn vraag of dit wel handig om te doen. Ik loop veel in mijn vrije tijd. En loop 3 á 4 keer per week 5km. Soms als de zin er is wel 15km. Om daarmee te zeggen dat ik wel degelijk kan lopen.
Zijn er nog belangrijke dingen waarop ik moet letten tijdens het bergklimmen en misschien nog handige tips of berginformatie, want die is namelijk moeilijk te vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
1.3K

Het beste antwoord

Hoe lang het wandelpad is zou ik werkelijk niet durven zeggen maar ik geloof nooit dat het 15 km is.

Ik heb het gedaan toen ik rond de 30 was. Had toe wel vrij veel wandel ervaring maar was zeker geen sportfanaat, gewoon iemand met een redelijk goede conditie, al moet ik zeggen dat ik voor 15-20 km wandelen mijn hand niet omdraaide.

Ik kan me helemaal niet herinneren dat het niet te doen was of veel te lang of allemaal van dat soort zaken. We zijn gewoon op 1 dag naar boven en weer naar beneden geweest en waren daarna niet een week uitgevloerd of zo.

Moet ik wel toegeven dat wij prachtig weer hadden, droog en redelijk bewolkt. Ik hoorde van een vriend die het niet haalde in de regen en de mist maar ja, dan zou ik niet eens beginnen.

Het enige dat wat lastig/vervelend was (buiten al die andere mensen, zucht die vaak heel langzaam lopen) is dat het bovenste stuk veel losse stenen heeft, doe je 1 stap omhoog glij je er 2 naar beneden bij wijze van. Ik was met iemand die slechte knieen heeft en die had ondanks de knieband vooral op weg naar beneden erg veel last, vooral in dat steenslag stuk.

Als je denkt dat je inderdaad een aardige conditie hebt, gewoon lekker wandelen van te voren en gewoon gaan proberen. Maar let wel op het weer. Voldoende eten en drinken en warme/regenkleding mee. Lukt het niet kun je ook gewoon halverwege weer terug.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sorry dat ik het zeg, maar een wandelingetje van 5 km. - en dat op vlak terrein - is natuurlijk niks.
Zelfs 15 km. wandelen is niet zo'n prestatie hoor.

Het toeristenpad naar boven is al 14 km. en dat met stijgen en dalen.
Dan moet je daarna nog naar beneden, diezelfde afstand.
De Ben is geen makkie. In 4 uur naar boven lopen en in 3 uur naar beneden is een nette tijd (zonder pauzes!). Veel mensen doen er veel langer over, of haken af.

Als hoogste punt van Groot-Brittannië is het beklimmen ervan enorm populair. In zeer extreme gevallen zijn er meer dan 4000 wandelaars op één dag geteld. Niet iedereen komt echter uit op de top. Veel mensen overschatten hun eigen vermogen en de condities op het topplateau bij slecht weer!!!

Hier vind je meer informatie:

http://www.buitensport-schotland.nl/gebied/ben_nevis_algemeen.php

Toegevoegd na 9 minuten:
De weersomstandigheden die heersen op de top van Ben Nevis maken de beklimming verraderlijker dan men zou verwachten van een berg van deze eerder matige hoogte.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ben_Nevis

Hier vind je nog meer informatie over wandelen in de buurt van Fort William:
http://www.schotlandopmaat.nl/som/schotland/fort_william.html

En dan hier nog een ervaringsverhaal van ervaren wandelaars: scroll even naar beneden.
http://www.andersreizen.nl/verslag/uk01w01.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je er de hele dag over kunt doen en je neemt voldoende rust is dat echt wel te doen hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, het is best te doen.
Ik heb met weinig wandel-ervaring twee jaar geleden in Patagonië naar het uitzichtpunt op de Torres del Paine gelopen, heen en terug 25 kilometer. Heen alleen maar omhoog, terug alleen maar naar beneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier staat 14 km ( en 7 uur ) voor het toeristenpad: http://www.buitensport-schotland.nl/gebied/ben_nevis_toeristpad.php En natuurlijk, als je zoiets echt wilt en je kunt er lang genoeg over doen, dan moet je het zeker doen.
Veel mensen onderschatten het en daarom de
waarschuwingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op je eigen tempo lopen ,ook al zal het langzamer zijn dan je anderen vaak ziet lopen!!Ik heb jarenlang bergen gelopen en altijd mijn eigen tempo aangehouden,dan krijg je minder problemen met je ademhaling en word je minder snel moe.Veel wandelgenoegen!!!