Waarom roeien roeiers achteruit? Dus met de rug richting de finish.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
3.9K

Het beste antwoord

Om in de richting te varen van pijl 1 (zie foto), moeten de bladen door het water bewegen in de richting van pijlen 2. (Dat geldt overigens zowel voor roeiers als voor kanovaarders.)

In een roeiboot moet je, om het blad in de richting van pijl 2 te laten bewegen, de handle (dat is het deel van de riem dat de roeier in zijn hand heeft) in de richting van pijl 3 bewegen.

Nu kun je dat op twee manieren doen. Je kunt gaan zitten zoals de roeiers op het plaatje. Dan moet je de handle dus naar je toe trekken.

Je kunt ook aan de andere kant van de handle gaan zitten (als je de boot ombouwt). Als je dan in de richting van pijl 1 wilt varen, moet je de handle dus van je af duwen.

De keuze is dus: ofwel de handle naar je toe trekken en dus "achteruit" varen, ofwel de handle van je af duwen en dan vooruit varen.

Er is gekozen voor de eerste mogelijkheid. Dat is omdat dat het efficiëntste is. De bankjes waarop de roeiers zitten bewegen namelijk op wieltjes over slidings ("rails"). Als je nu kiest voor de trekkende beweging, kun je je beenspieren gebruiken. Je rijdt naar voren met de bladen *boven* het water. Als je vooraan bent zet je de bladen in het water. Dan strek je je benen. Daardoor beweeg jij, en dus je handles, in de richting van pijlen 3 - maar nu met beenkracht.

De beenspieren zijn veel sterker dan de armspieren (probeer maar eens "armpjedrukken" te doen, maar dan met de arm van de ene persoon tegen het been van de andere persoon).

Door dus "achteruit" te varen, kun je die enorm sterke beenspieren inzetten voor de voortbeweging van de boot. Als je vooruit zou willen varen, zou je die beenspieren niet kunnen gebruiken.

Vandaar dus: "Volle kracht achteruit!"

Cryofiel
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prachtig antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor het helemaal goed omschreven en met plaatjes verduidelijkt antwoord. Jammer dat weer iemand een min moet geven die hier totaal misplaatst is.
Cryofiel
11 jaar geleden
Dank voor de complimenten! En die min, ach, zonder toelichting kan ik daar he-le-maal niets mee, dus trek ik me daar ook he-le-maal niets van aan.

Andere antwoorden (2)

Omdat je vanuit je rug veel meer kracht kan zetten dan vanuit je buikspieren.
Probeer het maar eens in een opblaasbootje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, maar ben je ook verplicht (zoals nu bij de olympische spelen) op deze manier te roeien?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet verplicht. maar je gaat zeker niet winnen.
Omdat roeien altijd achteruit gaat, anders gingen ze wel kanoën.