Wat gebeurt er met (overmatig) zweet (bijvoorbeeld na het sporten) als je je (erna) niet douched?

Bij mij op de sportschool zie ik regelmatig mensen die direct na het sporten weg gaan en douchen zich niet.
Persoonlijk vind ik dit niet zo fris,maar goed ze moeten het zelf weten.
Laatst had ik op een ochtend gesport en zo nu ook weer ging iemand weg zonder te douchen,later die dag zag ik die gene nog steeds in de sportkleding lopen.

Ik vraag mij af wat er met dat zweet gebeurt als je je niet douched en wat voor (eventuele) gevolgen dit kan hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou snap ik het punt niet. Moet je ieder zweetje meteen wassen dan? Die persoon kan zich toch ook 's avonds douchen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iemand die een duursport doet doucht zich toch ook niet 3x onderweg?

Antwoorden (2)

Het zal gewoon grotendeels -zoniet geheel - verdampen. Een klein deel droogt waarschijnlijk op in de kleding of op de huid, waar het geen enkel kwaad kan.

Zeker als je een goede deodorant gebruikt op een schone, gezonde huid, waardoor het zweet absoluut niet hoeft te gaan stinken ; dat is vaak een combinatie met bacteriën. Gezond zweet zelf stinkt niet, sterker nog ,er zitten heel wat geurstoffen in die we -bewust of onbewust- aantrekkelijk vinden, zeker van het andere geslacht.

Nadelige gevolgen heeft het eigenlijk al helemaal niet. Niet douchen en wássen is de meest natuurlijke situatie, maar gewoon je lichaam laten zijn zoals het is en werken zoals het werkt. Dat wij er een gewoonte van hebben gemaakt alle luchtjes van ons lichaam te verwijderen (ook die die een positieve- of signaalwerking op ons hebben) en de natuurlijke beschermlaag van onze huid voortdurend te verwijderen, wil niet zeggen dat dat ook het beste is minst nadelig voor ons is. Vermoedelijk is het in verband met alle mogelijke denkbare en vaak vervelende huidaandoeningen zelfs verstandiger een beetje zuinig te zijn met de wasseritus..

Het kan dus geen kwaad. En dat het per definitie vies is, zit eigenlijk tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus.
Iedere zweetdruppel moet meteen afgewassen worden.
Dan liefst nog een dikke parfumlucht er overheen,
zodat iedereen weer naar wat anders stinkt.
Je T-shirt word nat en neemt al heel veel vocht op
Dat wat over blijft gaat heel goor ruiken

Ik hoop dat je er wat aan hebt