Ik heb soms steken in mij zij, tijdens en na wedstrijdzwemmen, wat te doen?

Ik zit op wedstrijdzwemmen en heb vaak tijdens en na het zwemmen last van steken in mijn linkerzij. Als ik dan mezelf klein maak, worden de steken minder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Sport
2.9K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden die je hebt:
Een goede warming-up doen, goed inzwemmen en jezelf warm houden. Zeker bij een wedstrijd (2 uur wachten voor 2 minuten knallen) is het belangrijk je goed warm te houden. Vlak voor dat je op moet voor je wedstrijd losdraaien.
Ook is het belangrijk uit te sluiten dat je geen kleine blessure hebt, vraag je trainer(s) naar een oplossing. Ook moet je even uitzwemmen.

Je techniek kan niet goed aangeleerd zijn, als je 'scheef' zwemt heb je meer last van de spieren aan die kant. Daar hebben meer zwemmers last van dan dat je denkt, veel waterpoloërs bijvoorbeeld trainen vooral hun vang- en werparm en gaan na verloop van tijd 'scheef' zwemmen.

Je voeding: kramp en steken worden veroorzaakt door een combinatie van te vroeg voor het trainen en de wedstrijden te eten. Eet daarom minstens een uur voordat je gaat zwemmen. Het kan ook zijn dat je te veel vocht (zweten doe je ook in het water) verliest, vul daarom na de training je vochtpeil aan met water, sportdrank of limonade. Eet na de wedstrijd een schaaltje yoghurt om je eiwitten aan te vullen. Drink extra water, want het kan zijn dat je te weinig vocht binnen krijgt.

Ook kan het zijn dat je een groeispurt (ik weet je leeftijd niet) hebt. Je spieren kunnen losser zitten en moeten weer in het gareel komen, dat kan steken veroorzaken, vooral jongens hebben hier last van. Een van mijn waterpoloratjes (mijn oudste zoon) heeft hier ook last van als hij een groeispurt heeft.

Conclusie: je moet voldoende drinken, met je trainer(s) overleggen of je een blessure kunt hebben of aanvullende training om je techniek te verbeteren. Op tijd eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Probeer na het zwemmen even met je bovenlichaam voorover te buigen en adem goed door.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
minimaal 2 uur van te voren eten en daarna niet meer, of heel weinig. ik heb er soms ook last van met sporten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat zijn gasophopingen in je lichaam, niks ernstigs hoor, maar, dat komt meestal als je gelijk na het eten gaat sporten. Dit kan je verhelpen door zoals je al zei: jezelf klein maken. Of, minimaal een uur wachten voor je gaat sporten na het eten. ;) Veel mensen zeggen dat het de milt is, maar dit is niet waar want je milt zit aan de rechterkant, en sommige mensen hebben het ook aan de linkerkant.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier een bron, voor als het nog een beetje vaag is.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je milt zit aan de linkerkant bedoelde ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan komen door wat de andere mensen allemaal zeiden maar het ook zijn dat je conditie niet zo goed. Rook je? Drink je alcohol? Gebruik je drugs? Dit is namelijk allemaal slecht voor je conditie. Een goede manier om een betere conditie te krijgen is hardlopen. Als je al veel doet aan je conditie en als je gezond bent en van je zelf weet dat je conditie goed is dan heeft het natuurlijk ergens anders mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat kan gebeuren je moet gewoon van tevoren goed hebben gegeten armen zo ver mogelijk bovenuit steken rustig ademen en de steken gaan sneller weg