Hoe oefen/train ik het best om met mijn handen mijn tenen te raken?

Ik kan niet eens met mijn benen plat op de grond, rechtop zitten. Dat zet je toch aan denken.

Ik ben daarnaast ook aan het trainen voor de Nijmeegse 4-daagse en ben tot de conclusie gekomen dat het wenselijk is mijn spieren aan de achterzijde van mijn benen wat langer te maken, ik denk dat dit mijn loopprestatie ten goede zal komen of iig de pijn in mijn benen zal verminderen.

Nu google ik al op met handen tenen raken, maar dan kom ik niet tegen wat ik zoek.

Hoe kan ik dit het best trainen? Ik wil niks forceren, maar ik moet natuurlijk ook niet te weinig doen, anders heeft het geen resultaat.

Dus hoe vaak, hoe lang kan ik dit het beste doen voor een goed resultaat?

11 jaar geleden
in: Sport
12.8K
sterredag
11 jaar geleden
Lol :)
Cryofiel
11 jaar geleden
Loop je vaak op hakken? Dat verkort de kuitspieren.

Het beste antwoord

Op je rug gaan leggen,dan met de linkerhand je tenen van je linkerbeen vastpakken en dan je been omhoog doen ,wel blijven vasthouden en zo ver en recht mogelijk omhoog,dit even vasthouden en dan met de andere kant hetzelfde en dat 3x herhalen,dagelijks doen en beste nog 2 a3x p.d. zo rek je de spieren op je achterbenen goed op.
ikzelf kan nu heel makkelijk zo liggend met 1 been plat en de andere helemaal gestrekt omhoog terwijl ik me tenen vast hou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
Dit zie ik wel voor me :) ook duidelijk, hoe vaak het te doen om resultaat te boeken thx.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanneer je maar de tijd hebt kan je het doen,in ieder geval zoals in m'n antwoord 3x per been herhalen elke dag.
veel succes,mischien leuk om het met iemand thuis samen te doen,kijken wie het verst komt:-)

Andere antwoorden (3)

Elke avond voorzichtig strekken. Dus in bed zitten, met benen gestrekt (of zover het wil) en dan rustig proberen hoe ver je komt met vingers naar je tenen als je benen recht houd. Niet forceren, gewoon rustig zoeken waar de grens is. Doe dit voor een paar minuutjes, elke keer weer rechtop, en dan weer rustig voorover buigen.

Het liefste dit elke ochtend en avond proberen. In de ochtend pas na een korte warming up (even wat joggen op de plaats bijvoorbeeld).

Daarnaast kan wat lichte yoga helpen, op Youtube zijn beginner yoga filmpjes te vinden.
Ritsuka
11 jaar geleden
Loop je veel op hakken? Dan zou je kunnen beginnen met veel op plat schoeisel lopen.

Heb je korte achillespezen? Dan kun je op de trap gaan staan en langzaam je hielen naar beneden drukken totdat je 'rek' voelt. 10 seconden vasthouden. Niet veren, want dan loop je het risico op scheuren. Dit 20 x herhalen, dagelijks.

Onderstaand nog meer oefeningen.

Hoe vaak je het moet doen om blijvend resultaat te hebben: geen idee, ik heb er nooit het geduld voor gehad en heb inderdaad vrij snel kramp in mijn kuiten, vooral als ik bergopwaarts moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
Ik loop niet veel op hakken :) ook geen last van korte achillespezen, het zijn echt de spieren in mijn kuiten / knieholte zeg maar :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook dan helpt de traptree-oefening, de spanning komt dan op je spieren in plaats van op je pees.
Aanvullend;
Buig voorover op t moment dat je uitademt en probeer bij iedere uitademing een beetje verder te komen.
Veel succes!