Hoe werkt het draft systeem in de NFL?

Gebeurt dit alleen met college spelers of ook bij al zittende spelers. En hoe word bepaald wat de volgorde is. Sowieso hoe werkt t?

12 jaar geleden
in: Sport
2.2K

Het beste antwoord

Er kunnen niet alleen college-spelers gedraft worden (hoewel die wel in de meerderheid zijn), er kunnen ook spelers gedraft worden die helemaal geen football ervaring hebben of die helemaal niet van college komen.
(Zo draftten de Dallas Cowboys ooit twee spelers zonder football-ervaring: Olympisch goud winnaar Bob Hayes in de 7e ronde van 1964, hij werd running back, en Carl Lewis in 1984, maar hij besloot niet te tekenen).

Zittende spelers worden niet gedraft, die worden ofwel geruild of ze blijven bij hun club.
Mochten ze ontslagen worden bij hun club, dan kunnen ze weer wel toegevoegd worden aan de draft.

De draft:

"De clubs kunnen maar op drie manieren aan spelers komen: free agents aannemen (spelers zonder club die door geen enkele club gedraft zijn of door een club ontslagen zijn), hun eigen spelers ruilen voor andere spelers van andere teams, of de draft.

De draft is ingesteld om een goede verdeling tussen de sterkte van teams te krijgen.
Het team dat het voorgaande jaar als laatste geëindigd is, mag als eerste een speler kiezen, daarna het team dat als één na laatste geëindigd is etc.

De draft bestaat uit zeven ronden. Per ronde worden rond de 30 spelers gekozen, zodat elk team ongeveer 1 speler per ronde zou moeten kiezen. Soms kiest 1 team 2 spelers en een ander team geen enkele, dat ligt net aan de verhoudingen van het seizoen daarvoor (de beste teams mogen als laatst kiezen).
Bovendien kunnen het aantal keuzes per team verschillen omdat teams ook draft-keuzes kunnen ruilen: een team kan bijvoorbeeld de eerste keus in de draft ruilen voor een speler van een ander team."

http://nl.wikipedia.org/wiki/NFL_Draft