bestaat er in Nederland de mogelijkheid om bobsleeën te beoefenen?

Is er in Nederland een bobsleebaan? Zo ja, waar is deze? Zo nee, waar is de dichtstbijzijnde bobsleebaan?

Toegevoegd na 1 minuut:
En op welk niveau (topsport/ wedstrijdsport/ recreatiesport) kan bobsleeën beoefend worden en is/ zijn er (een) bekende vertegenwoordiger(s)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
10.2K

Antwoorden (2)

Er is wel een bobsleebaan in Nederland, in Harderwijk om precies te zijn. Deze baan staat op de website van de Bob en Slee Bond Nederland. Er staat bij dat het een startbaan is. Ik geloof niet dat het een echte baan is, hooguit een beginstuk. In Nederland kan bobsleeën niet worden beoefend, maar in Duitsland zijn wel verschillende banen waar Nederlanders oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons land is niet in het bezit van een volwaardige bobsleebaan. Wel bestaat er in Harderwijk een zogenaamde bobstartbaan, maar dat is natuurlijk duidelijk iets anders dan een volwaardige bobsleebaan. De baan voor onze bobslee top is die van Winterberg in het Duitse Hochsauerland. Vanaf Venlo is dit slechts 195 kilometer rijden (de kortste route). Op deze baan zijn ook arrangementen voor de liefhebber en niet getrainde bobsleeers mogelijk. Verdere informatie vindt U op de website www.bobbahn.de/streckeninformationen.html
---> U komt dan gelijk op de website van Winterberg terecht.

Ter informatie ... naast het bobsleeen bestaan er nog twee andere wintersporten namelijk rodelen en skeleton. Mensen willen deze sporten nogal eens door elkaar halen. Mijns inziens is dit bij U, gezien Uw concrete vragen, niet het geval.

De bekendste Nederlandse vertegenwoordigers, topsporters zijn :

Het team van en rondom Edwin van Calker is binnen het internationale bobsleeen echt bekend. Edwin is piloot van de 2 en 4-mans bob. Jarno Beuving, Arnold van Calker, Yannick Greiner, Sybren Jansma en Arno Klaassen zijn onze beste remmers. En Ivo de Bruin wordt als toekomstige eerste piloot van het Nederlandse team gezien.

Bij de dames doen Esme Kamphuis, Urta Rozenstruik, Judith Vis en Jannicke IJdens van topniveau. Esme is piloot en andere drie dames zijn remsters.

Website bobsleebond : www.bsbn.nl/bobslee

Informatie over Winterberg : www.winterberg.de/sommer/Aktiv