Kun je veilig koken in een boogtent?

Hoi allemaal,

Ik ben al jaren in het bezit van een vouwwagen, alleen is hij nu een beetje overleden. En geld voor een nieuwe heb ik niet.

Nu mag ik van mijn ouders hun bogentent lenen. Maar verwend als dat ik ben wil ik graag in de tent koken, zeker als het klere weer is, zoals onze heerlijke zomer vorig jaar.

De bogentent is helemaal van nylon :-S
Dus dat klinkt niet positief. Ik heb een fatsoenlijk campinggas fornuis en daarmee heb ik jaren in vouwwagen gekookt.

Dus waar ik eigenlijk naar op zoek ben is iemand die zelf een bogentent heeft en ervaring heeft met koken in de tent. Of iemand die een goede suggestie heeft om eventueel niet in de tent te koken, maar er buiten en wel droog.

Gelieve geen suggesties als:
Naar restaurant, niet eten, brood eten, etc etc.

(mijn ouders kookten nooit in die tent, omdat zij hem altijd met scouting gebruikten en daar was dan altijd een enorme bungalowtent bij met een kookeiland.)

12 jaar geleden
in: Sport
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gecondoleerd met het overlijden van je vouwwagen ;-) nu maar hopen dat het met koken in de bogentent goed gaat en deze niet de pijp uit gaat omdat alles in de hens komt te staan. heb helaas geen antwoord (kook enkel van woede) ;-))
ik hoop dat je veel plezier hebt van de tent.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Koken in een tent. Ik dacht dat ik alles wel gehoord had.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
hehe LeClerc, ik snap je reactie wel :-)
Maar ik heb het wel over een grote tent en niet een koepeltentje. Meen je echt dat je dat nog nooit gezien/gehoord hebt? Was van plan om volgend jaar een kampvuur aan te leggen in de tent, maar ik weet nog niet hoe ;-)
ItisILeClerc
12 jaar geleden
go for it, het record voor het grootste indoor paasvuur is nog door niemand geclaimd :)
HeerVoldemort
12 jaar geleden
ben benieuwd hoe lang het indoor blijft :-)

Het beste antwoord

Volgens mij maakt het wat betreft de warmte niet veel uit of je met gas of met elektra kookt. Met gas heb je natuurlijk open vuur en met elektra niet. Dus electra zou wat veiliger zijn.
Maar ik zou het in een nylon tent niet doen. Stel je voor je tent smelt van de hitte of nog erger hij vliegt in de hens.
Je kan beter kopen onder een tarp. of zet zo een kooktentje naast je tent (zag ik in Italie veel, hadden ze een klein tentje met dan zo een vierkant kooktentje erbij). Die zijn lekker hoog en geschikt om in te koken. Maar dan moet je wel weer geld uitgeven aan zo een tentje. Misschien kan je er eentje tweedehands vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Och een beetje geld uitgeven vind ik niet erg :-) maar de vouwwagen fiksen kost me een paar 1000 en die heb ik even niet liggen hehe. Het is een idee, zal een kijken of dat wat is.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Kooktentje had ik nooit aan gedacht, wist ook niet dat het bestond. Vind het een erg goed en veilig idee.

Andere antwoorden (3)

zoals je zelf al aangeeft is nylon en een hoge temperatuur geen fijne combinatie. Veel is afhankelijk van het formaat van de tent. Als er de mogelijkheid is om voldoende afstand te bewaren tot het doek, zie ik niet zoveel problemen indien je een stabiel fornuis gebruikt. De gaspitten op campingfornuizen zijn meestal vrij klein en zullen vrij weinig warmte uitstralen.

Al met al vooral een zaak van gezond verstand naar mijn idee. Voel met je hand hoeveel warmte van het kookstel + pannen afstraalt en schat in of dit te doen is. Denk wel aan verntilatie, ook bij slecht weer. Nylon laat niets door en zuurstof kan hard gaan. Daarnaast krijg je met weinig ventilatie veel condensvorming aan de binnenkant van de tent.

een andere mogelijkheid is onder een luifel/tarp te koken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in een nylon tent kookt, moet je er altijd op bedacht zijn dat er iets kan gebeuren waardoor het nylon doek vlam kan vatten. Je kan struikelen. Eventueel aanwezige kinderen kunnen baldadig zijn en iets omtrappen waardoor doek en vlam met elkaar in contact komen.

Je moet dus zorgen dat je zo staat te koken, dat je een vluchtweg uit de tent voor jezelf niet blokkeert. Bij slecht weer moet je ervoor zorgdragen, dat er geen mensen in de tent zijn die bij een calamiteit geen uitgang hebben. Nylondoek vat snel en totaal vlam en dat is echt een kwestie van seconden.

Er zijn campings waar er voor de tentkampeerders een houten/stenen gebouwtje is waar men kan koken. Dan is er geen gevaar en kan er toch in de tent gegeten worden.

Ikzelf kook al jaren in de tent, maar ja, ik heb een sta-hoge katoenen tent met brede ingang. Toch blijf ik altijd op mijn hoede en zorg dat iedereen gewaarschuwd is als de vlam brandt. Bovendien kook ik op aanrecht-hoogte, wat minder gevaarlijk is dan koken op de grond.
12 jaar geleden
Ik kampeer nu al een aantal jaren. Als het mooi weer is koken we altijd buiten de tent op een skottelbraai. Is het regenachtig hebben wij altijd een elektrisch twee pits toestel bij ons om in de tent te kunnen koken. Meestal voor 20 euro wel te koop. Moet er wel een plek zijn met elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Electrisch had ik nooit aan gedacht :-)
Dat is best een slim plan. Ik neem toch altijd stroom in de tent, want ik wil gewoon licht hebben.