Wat zijn de regels met betrekking tot het geven of krijgen van minpunten op Goeie Vraag ? Zie extra uitleg!

Ben op 4 maart jl. actief geworden op Goeie Vraag. Heb al vele malen de richtlijnen/regels gelezen/bestudeerd (soms noodgedwongen...), maar kan niets vinden over het geven van minpunten.

Als ik gesloten vragen lees (heel interessant!) kom ik antwoorden tegen waar soms zowel plus- als minpunten gegeven zijn, met reacties die inhouden dat de pluspunt als compensatie gegeven is voor de 'onterechte' minpunt.

Als dat zo gaat jammer, maar het zij zo.
Mijn vraag is wordt die minpunt gerekend of is het meer het gevoel dat je antwoord niet goed gevonden wordt ?

Dus ook al geef je het goede (al dan niet met 'bronnen' gestaafde) antwoord, als er genoeg mensen zijn die een minpunt geven, dan maakt het niet meer uit of je een of twee pluspunten krijgt !

Heel graag een duidelijk antwoord.

Toegevoegd na 5 dagen:
Hartelijk dank voor de duidelijke/uitgebreide antwoorden!
Volgens mij zijn er alweer 'minkukels' bezig geweest : het zij zo...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
itsme
12 jaar geleden
Minpunten krijg je als je je niet aan de richtlijnen houdt: dan kan je vraag, antwoord of reactie verwijderd worden door de moderatie en dan worden er wel echt punten van je totaal afgehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Itsme :
die minpunten had ik al (te vaak) meegemaakt, maar ik bedoel dus de 'duimpjes' die naar mijn idee soms heel royaal uitgedeeld worden bij goede antwoorden.
Ik had/heb de verrekening van die duimpjes niet door, dat is dus meer het lange termijn-nadeel (gemiddelde).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soms heb ik het idee dat er mensen uit verveling op elk antwoord minnetjes geven. Nogal min. Maar ik weet ook niet of het invloed heeft op de puntentelling.
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet op de puntentelling, wel op de antwoordwaardering. Mensen die dat doen worden min-kukels genoemd. Gelukkig houdt de moderatie dat in de gaten, en worden maatregelen genomen bij misbruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ben ik benieuwd hoe de moderatie dat doet?
Cryofiel
12 jaar geleden
Gedeeltelijk door automatische detectie. Als iemand overdreven veel minnen geeft, wordt dat door het systeem gesignaleerd. Ik heb zelf ook wel eens een tijdelijk verbod gehad om plussen of minnen te geven. Ik geef nogal graag plussen voor goede antwoorden. Ineens kreeg ik de melding dat het systeem had gesignaleerd dat ik erg veel plussen aan dezelfde gebruiker had gegeven. Dat wordt gezien als vriendjes bevoordelen. Nu was dat in dit geval niet zo, degene die ik toen zoveel had geplust was toen gewoon erg actief, en haar antwoorden zijn nu eenmaal meestal erg goed. Maar ja, het systeem zag slechts dat er veel plussen door mij aan haar werden gegeven. Als jij vermoedt dat je wordt achtervolgd door een minstalker, kun je dat ook melden aan de moderatoren. Zij zullen dan controleren of dat inderdaad zo is, en zonodig maatregelen treffen. Ook als je ziet dat op een bepaalde vraag van het ene op het andere moment elk antwoord een min heeft gekregen, kun je de moderatoren inseinen. Dan zou er namelijk wel eens een verveelde scholier bezig kunnen zijn geweest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het 'systeem' kan iemand dus volgen? Hm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha dat wist ik niet, dat je gevolgt/gezien kan worden. Ik heb nl wel eens het idee dat er iemand zomaar aan het
-tjes uitdelen is. Ze staan dan opeens bij zoveel antwoorden, die volgens mij (maar ik kan me natuurlijk vergissen) wel voldoen aan de richtlijnen.

Het beste antwoord

Voor elke plus die je krijgt, krijg je een punt erbij (te zien in je puntentotaal). Minnen tellen niet mee in je puntentotaal, dus als iemand jou een min geeft, gaat er geen puntje van je score af.

Plussen en minnen tellen wel allebei mee in je antwoordbeoordeling.

Toegevoegd na 9 minuten:

Afgezien van wat het voor de ontvanger betekent:

Je "hoort" een plus te geven voor een waardevol antwoord, en een min voor een antwoord dat niets bijdraagt, of dat fout/misleidend/ofzoiets is.

Het is dus niet de bedoeling dat je een plus geeft als iemand een slecht antwoord geeft, maar wel iets zegt waar je het in principe mee eens bent. Het doet er niet toe of jij het met het antwoord eens bent, waar het om gaat is of het antwoord waardevol is - dat zijn twee verschillende dingen.

Zo kun je heel goed een plus geven voor een antwoord waar je het *niet* mee eens bent. Zo'n antwoord kan namelijk een interessante nieuwe invalshoek hebben, en daardoor toch een waardevolle bijdrage zijn, ook als het tegen jouw mening ingaat.

Helaas zie je dat er vaak "duimpjes-oorlogen" worden gevoerd, waarbij waardevolle antwoorden een min krijgen, enkel omdat de mingever een andere overtuiging heeft.

Nog jammerder is dat je soms "straf-minnen" krijgt. Mensen die ergens in een reactie iets schrijven waar een ander boos over wordt, kunnen in de daaropvolgende dagen rekenen op een aantal onterechte minnen. Dat zijn strafminnen, ook wel wrokminnen genoemd.

Toegevoegd na 5 dagen:

Naar aanleiding van je toevoeging:

In elke categorie kunnen bepaalde gebruikers als kennispartner zijn aangemerkt (dat wordt door het GV-beheer gedaan). Als zo'n kennispartner een antwoord geeft, wordt dat antwoord omkaderd en bovenaan gezet, zelfs al zou die kennispartner de laatste zijn die een antwoord had gegeven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel dank je wel voor je antwoord.
Het is dus inderdaad meer een gevoelskwestie ! (afgezien van de antwoordbeoordeling).
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik zie nu je reactie. Ik was intussen mijn antwoord aan het uitbreiden. Ik denk dat ik in mijn uitbreiding antwoord heb gegeven op jouw opmerking over de 'gevoelskwestie'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik merkte laatst dat je ook nog plusjes en minnetjes kan geven bij archiefantwoorden. Hoe kan dat?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als een vraag is gesloten (dat is wat jij 'archiefantwoorden' noemt), kun je geen nieuwe antwoorden of reacties meer geven. Maar je kunt nog steeds aangeven dat je een antwoord waardevol of juist niet waardevol vindt. Ook bij de vraag kun je dan nog steeds aangeven dat je dat een goede vraag vindt - als je dat doet, krijgt de vraagsteller er een puntje bij in zijn puntentotaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt waar Cryofiel, je kunt een gesloten vraag nog waarderen ? Zou het niet interessant zijn om bij iedere minpunt (en misschien ook bij iedere pluspunt) te zien van wie die punt is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de 'duimpjes-oorlog' en de 'strafminnen' heb ik wel goed aangevoeld : jammer dan, het is een spel met competitie-element en wat dat betreft ben ik dus 3 jaar te laat begonnen !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt zelfs na 2 jaar alsnog een Beste Antwoord kiezen op een vraag die je destijds stelde. Ik probeer trouwens zo min mogelijk te minnen. En áls ik toch een - geef, zet ik er altijd een reden bij. Das wel zo fair, vind ik. Dus als je ooit een - ontvangt en er staat geen reactie van mij, dan is die niet van mij. :)
Cryofiel
12 jaar geleden
@jodokus52, op puntenaantal zul je het hooguit winnen als je meer uithoudingsvermogen hebt dan de huidige toppers. Zelf sta ik redelijk hoog (plek 15), maar hoger dan dat zal ik alleen komen als één van de toppers besluit te stoppen met GV. Als je dan toch ergens naar wilt streven, dan kun je proberen in de maand-top-tien te komen. Of je kunt proberen je antwoordwaardering zo hoog mogelijk te krijgen - die is niet afhankelijk van het aantal antwoorden of van je punten, dus die kan sneller stijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze na 3 jaar over moeten stappen om een puntentotaal van het laatste jaar, en dat als maximum. Dus vanaf 1 april zouden dan alle punten tellen die behaald zijn vanaf 1 april 2011 en vanaf 1 mei alle punten vanaf 1 mei 2011. Lijkt me leuker en eerlijker voor mensen die later zijn begonnen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Waarom per maand? Waarom niet over de afgelopen 365 dagen? Dus op 10 april is ieders puntenaantal gelijk aan het aantal punten dat behaald werd van 12 april 2011 t/m 10 april 2012.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal leuke ideeen, maar dan heb ik nog 11 maanden te gaan voor ik mee kan doen, laat staan dat ik meetel !!:)
Cryofiel
12 jaar geleden
Met andere woorden: vanaf nu maak je al kans om in de maand-top-tien te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jodokus, natuurlijk niet: alle punten VANAF 1 april 2011 tot nu natuurlijk. Cryofiel: kan ook hoor, maakt mij niet uit maar dan wel vanaf 11 april 2011 tot en met 10 april 2012.
Cryofiel
12 jaar geleden
Maar dat zijn 366 dagen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat weet ik maar het staat zo onlogisch ;-) Ach we hadden een dagje gratis gewoond en gratis gewerkt dan ook een dagje gratis punten...

Andere antwoorden (2)

Helaas zijn er geen regels met betrekking tot het geven van plus- en minduimen. En zal iedereen die enige tijd op Goeie Vraag actief is bemerken dat het uitdelen van die duimen niet overeenkomt met de oorspronkelijke bedoeling ervan.
Het zijn vaak voorkeursduimen. Niet gegeven omdat een antwoord zo goed of zo slecht is, maar alleen omdat men de beantwoorder wel of niet aardig / origineel / grappig / en dergelijke vindt. Het record aan minduimen wat ik heb gekregen voor een antwoord wat door de vraagsteller als beste antwoord werd verkozen is vijf. Vijf personen die aanklikten dat ze het correcte antwoord niet waardevol vonden. Het puntenaantal gaat er weliswaar niet door omlaag, maar het voelt zó onterecht... En op den duur wordt je antwoordwaardering lager, dus je ziet het op die manier wel invloed hebben.
Er speelt wellicht jaloezie mee, en soms is het wraak op een reactie die ze kregen op een antwoord dat zíj gaven. Geregeld heb ik ook het idee dat mensen niet eens goed lezen wat voor antwoord er gegeven is, maar dat ze uitgelokt worden door de duimpjes die er al staan en er dan nog maar zo een bij aanklikken. Een paar zeer geliefde beantwoorders krijgen er zo veel plusduimen bij. Het is wel ingesteld dat je maximaal tien punten voor plusduimen krijgt, dus dat wordt enigszins tegengehouden. Maar een eerlijk systeem is het op deze manier niet.

Toegevoegd na 5 dagen:
Som is moderator. Daarom staat hij ook te boek als kennispartner in de rubriek Goeie Vraag. Alle vragen over Goeie Vraag die door een moderator worden beantwoord worden daarom omkaderd bovenaan gezet. Dat geldt ook voor andere rubrieken die kennispartners hebben.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea : dank je wel voor dit antwoord.
Dat is dus de 'duimpjesoorlog' die echt bevochten wordt...
Dit is toch niet van het prille begin al zo ?
Amadea
12 jaar geleden
Dat weet ik niet, want ik ben er later bij gekomen. Hopelijk reageert er nog een van de "ouwe getrouwen".
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik ben er niet echt vanaf het begin bij, maar al wel redelijke tijd (sinds eind 2009). Al sinds ik erbij ben zie ik die duimpjesoorlog. Zowel de wraakminnen als de plusjes die worden gegeven omdat "jij hebt vorige keer iets liefs tegen mij gezegd, dus nu geef ik jou een plus op dit antwoord, ook al is het antwoord eigenlijk niets bijzonders".
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Kijk eens Amadea, ik heb je een + gegeven, om de - die je gehad hebt te compenseren, want dat slaat weer nergens op.
Amadea
12 jaar geleden
Als degene die dat duimpje heeft ingedrukt de reden daarvoor nou aangaf... Maar het zal dan wel weer een wraakmin zijn :-$
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep, dat dacht ik ook al. Je hebt vast afgelopen week ergens iets geschreven dat tegen iemands vooroordelen inging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me dat ook wel eens af. Soms staan er bij een vraag diverse antwoorden met allemaal een - terwijl die antwoorden dan niet slecht of fout zijn er staat dan geen een + bij. Het is net alsof er iemand dan alleen maar - tjes aan het geven is. Misschien vinden sommige dan wel leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is het bewijs dat er 'kinderen' actief zijn op GV, of ze nou 12, 13, 14, 15, 16 jaar of veel ouder zijn (echt waar basisscholieren doen mee) en mag ik jullie vragen vanaf vandaag op te letten hoeveel minnen ik vast krijg voor mijn toekomstige (na vandaag) antwoorden.
Amadea
12 jaar geleden
Goeie opmerking, Jodokus! Ontzettend kinderachtig is het om anoniem minduimen te geven op een antwoord waar niets mis mee is. 'k Zie dat er nog zo'n zielg kindje bij gekomen is... Maar in de gaten houden of jij nu ook wordt toegevoegd aan het lijstje van wrekers is lastig. Mocht ik het toevallig zien, dan zal ik zeker even op de plusduim drukken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, dat is aardig van je en ik bedoelde het niet zo!
Ik bedoelde dat je inderdaad kan zien of een antwoord hoewel goed, negatief gewaardeerd wordt. Eigenlijk moet ik gewoon zelf goed opletten of de negatieve duimen per 1 april 2012 nog actiever ingezet worden door de mensen die zich niet een beetje volwassener kunnen gedragen...!
De regel is dat je niet overmatig iemand minpunten mag geven (geldt ook voor pluspunten). Bij (vermeend) misbruik wordt je stemrecht ontnomen.

Daarnaast vraag je of er met minpunten wordt gerekend. Dat is wel zo, bijvoorbeeld voor je gemiddelde antwoordwaardering. Maar daarbij gaat het om het eindtotaal van plussen en minnen. Dus 5 plussen en 3 minnen is +2.

Minpunten op een antwoord worden echter niet van je puntentotaal afgetrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie wil mij uitleggen waarom het antwoord van @som van 2 dagen geleden als eerste boven aan de lijst staat, terwijl de twee andere antwoorden van @Cryofiel en @Amadea beide van 4 dagen geleden er onder bungelen? Heb ik het verkeerd als ik zeg : het eerst gegeven antwoord wordt als eerste geplaatst onder het blok "Vraagstelling"? Dus met mijn boerenverstand zou de volgorde zo zijn: 1. Cryofiel 4 dagen geleden
2. Amadea 4 dagen geleden
3. Som 2 dagen geleden Vraag : waarom is dat hier dus anders ? Waar zit dat in ?
Amadea
12 jaar geleden
Het zit 'm in het moderatorschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderatoren zijn kennispartners in deze categorie. Moderatoren hebben veel contact met het beheer van GV en kunnen vanuit hun functie antwoorden. Antwoorden van kennispartners worden voorgetrokken door een extra kader en staan bovenaan. Als kennispartners proberen wij ( moderatoren) mensen hier te helpen met vragen over deze website.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NB. rechtsonder dit vak staat "uitgelicht antwoord" met een vraagteken. Als je klikt op het vraagteken krijg je meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Amadea en @som voor de uitleg.
(Ben blij dat ik de vraag ook hier heb gesteld.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk : amadea en som bedankt voor de uitleg...!