Tijdens de Olympische Spelen van 1920 in Antwerpen en tijdens Olympische Spelen 1928 in Amsterdam was korfbal een demonstratiesport. Het stond niet op het officiële olympische programma, maar werd georganiseerd om de sport internationale bekendheid te geven. Sinds 1993 is de IKF officieel erkend door het IOC. Korfbal is echter geen Olympische programmasport, maar neemt deel aan de World Games, dat de derde tak van het olympische gedachtegoed is. Momenteel wordt korfbal gespeeld in 61 landen. Eind 2007 moesten dit er minimaal 50 zijn om de olympische status te kunnen behouden.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hmm en waarom is het dan geen olympische sport als het wel de olympische status heeft?
Naast het feit dat deze sport jammergenoeg door te weinig landen op niveau gespeeld wordt (de WK finale is immers altijd Nederland-Belgie), heeft het OIC in het verleden ook bepaald dat de sport teveel op andere sporten leek, lijkt: basketbal en handbal. Bovendien is ben nog steeds bevreesd dat de exposure, impact van de sport te klein is voor een mondiaal evenement, wat de Olympische Spelen toch zijn. Zo heeft men ook geprobeerd honkbal terug op de Spelen te krijgen. Maar deze sport is na een poging weer snel verdwenen. Er zijn trouwens talloze sporten, die graag naar de Spelen willen, maar het OIC is bijzonder streng bij het toelaten van sporten. Laat men sport A toe, dan denken ook sporten B en C recht op toelating te hebben. En voor je je het dan gerealiseerd hebt, heb je 200 sporten en 50.000 sporters op de Olympische Spelen, die twee maanden gaan duren ..... En dat is echt te veel van het goede, ook voor doorgewinterde sportliefhebbers !