Waarom heeft in volleybal de spelverdeler een ander tenue?

Kennelijk moet de scheidsrechter de spelverdeler kunnen onderscheiden van andere volleyballerts. Waarom is dat, welke rechten heeft hij/zij, die andere spelers niet hebben?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
7.3K

Het beste antwoord

Een libero (zoals de spelverdeler ook wel wordt genoemd) mag de bal niet raken als deze boven nethoogte is. En zo zijn er nog wat regels aan verbonden waardoor het van belang is dat de scheidsrechter deze speler kan hekennen. Meer informatie (in het engels) bij de bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat dit gewoon is zodat de medespelers de spelverdeler altijd makkelijk kunnen herkennen, die wordt normaal gezien namelijk altijd als 2e aangespeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie verwarren de spelverdeler en de libero met elkaar.
De libero draagt in het volleybal een ander kleur shirt. Hierdoor kan de scheidsrechter deze speler goed herkennen. De libero wisselt namelijk veel in en uit.