Waarom spelen mannen en vrouwen bij korfbal wel samen in een team, terwijl dat bij voetbal, hockey, enz., niet het geval is?

12 jaar geleden
in: Sport
6.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap ook niet goed waarom ze het niet bij volleybal doen. Net als bij tennis sta je dan veilig aan je eigen kant en zou het moeten kunnen.

Het beste antwoord

Mannen zijn vaak fysiek sterker waardoor de strijd ongelijk kan worden. Bij korfbal wordt dit inderdaad opgelost door mannen op mannen te laten spelen en de vrouwen op de vrouwen te laten spelen waardoor het mogelijk is om deze sport op alle niveaus gemengd te spelen.

Zelf heb ik in de zal gevoetbald in een mix-team, 5 spelers (incl. keeper) en minimaal 2 vrouwen op het veld. Als man kon je wel fysiek spelen tegen de andere mannen maar niet tegen de dames (schouderduw e.d.), dit werd dan door de scheidsrechter afgefloten. Bij tennis wordt er ook in de mix gespeeld (ook op topniveau), op de lagere niveaus bestaat wel de ongeschreven regel dat de heren niet voluit tegen de dames spelen (bijv. bal recht op de dame af).

Toegevoegd na 40 seconden:
In de zaal gevoetbald...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik dacht dat bij zaalvoetbal dat fysieke spelen ook bij mannen niet toegestaan is. Verder is dacht ik bij vrouwenveldvoetbal dat fysieke spel wel toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag in de zaal inderdaad geen sliding maken, wanneer je een duel om de bal aangaat (50-50 bal), komt een schouderduw regelmatig voor. Bij een wedstrijd met alleen mannen, was dit geen probleem. Bij een mix wedstrijd, mochten schouderduwen van mannen tegen dames niet, mannen onderling en dames onderling mocht weer wel.

Andere antwoorden (1)

Korfbal heeft een verplichte man to man verdediging waarbij mannen mannen verdedigen en vrouwen vrouwen. Fysiek contact tussen mannen en vrouwen wordt zo vermeden. Ik neem aan dat het historisch zo is gegroeid. Ook fysiek is er wel een risico als er mannen en vrouwen door elkaar heen spelen, vanwege de extreme verschillen in kracht en gewicht die je dan kunt krijgen. Als shaquille o neill met zijn knie een vrouw van 1.60 en 50 kg raakt lijkt me dat niet gezond.