hoe is de sport skiën ontstaan?

hoe is sport skiën ontstaan? en waarom is het zo populair?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (2)

Meer dan 7000 jaar geleden trotseerden de nomadische volkeren in het hedendaagse Noorwegen en Zweden voor het eerst de met sneeuw bedekte bergen op de lange latten. Academici denken dat de eerste ski's zijn gemaakt van botten van grote dieren. Deze botten zouden de eerste skiërs aan de neus van hun schoenen hebben vastgemaakt met leren bandjes. De eerste echte houten ski's zijn afkomstig uit Noorwegen en dateren uit 2500 tot 4500 jaar voor Christus. Omdat de ski's niet goed vastgemaakt konden worden werden ze hoofdzakelijk op vlakke ondergronden gebruikt. Het ging hierbij niet om vermaak, zoals vandaag de dag het geval is, maar ze werden gebruikt als hulpmiddel in de jacht en voor militaire manoeuvres. Ski's waren een normaal transportmiddel voor de prehistorische Scandinaviërs.
Tot de 19e eeuw had skiën voornamelijk een praktisch nut. Hier kwam verandering in door de Noor Sondre Norheim (1825-1897). Hij was de eerste die van skiën een recreatieve activiteit maakte. Dit deed hij door allerlei innovaties in de skitechnologie teweeg te brengen. Hij vond de eerste stijve skibindingen uit. Vóór Nordheim werden de houten latten vastgebonden met touwtjes, maar Nordheim bond ski's vast met natte, gedraaide wortels van een berk. Dit bracht nieuwe mogelijkheden met zich mee. Men kon nu tijdens het skiën springen, zonder dat de ski's afvielen. De ski's die Norheim ontwikkelde dienen nog steeds als standaardmodel voor alle hedendaagse producten.

Met een skiuitrusting en honden ondernam Fridtjof Nansen in 1890 een geslaagde expeditie naar Groenland. Zijn successen werden wereldberoemd. Een effectief gebruik van ski's stond zo centraal. Dat speelde zo tot de verbeelding bij de Europeanen dat een grote groep zich ging verdiepen in de skitechnieken.
Het Internationaal Olympisch Comité voegde in 1924 een extra wintersportweek aan de Olympische Spelen toe. Dit bleek een groot succes te zijn.
Amadea
12 jaar geleden
Oorsprong
Toerskiën stamt uit de tijd dat er nog geen afgebakende skigebieden en skiliften bestonden. Voor de bewoners van bergstreken was het stijgen en dalen met ski's een manier om zich te kunnen verplaatsen voor hun dagelijkse activiteiten in het besneeuwde landschap. Dit evolueerde reeds in de 18de eeuw naar een sport.

Militaire competities
De huidige competitie toerskiën vindt zijn oorsprong in het militaire milieu. De pionier van het "militair patrouille skiën", zoals het destijds in Centraal-Europa werd genoemd, was de Duitser luitenant Wilhelm Paucke, bijgenaamd de "winterluitenant". In 1893 slaagde hij er in de generale staf te overtuigen om detachementen van ski-patrouilles in te voegen in de bataljons "Jäger" met als hoofdtaak verkennings-, beveiligings- en verbindingsmissies. Hij bedacht ook de competitie voor militaire ski-patrouilles (bestaande uit vier en later drie coureurs of militairen) uit, die een enorm succes kenden in de volgende jaren. De Duitse uitvinding werd overgenomen door het Oostenrijks leger en de Franse "Chasseurs alpins".

Olympische Spelen
Civiele wedstrijden werden vanaf de jaren 1920 georganiseerd. Deze nieuwe competitievorm werd, door zijn enorm succes, opgenomen in het programma van de Olympische Winterspelen te Chamonix in 1924, naast de disciplines bobsleeën, schaatsen, schansspringen, ijshockey en curling. De patrouilles die deelnamen in deze competitie bestonden uit vier personen (een officier, een onderofficier en 2 korporaals) in velduniform met wapens en bepakking. Het parcours was 30 km lang en overbrugde 800 positieve en negatieve hoogtemeters en een 250 meter-schietstand: schoten die op het doel waren reduceerden de totale tijd.

Het is populair omdat het in de gebieden op grotere hoogtes ook nog aangenaam is doordat je dichter bij de zon zit en de lucht droger is. Het is ook gezond om in het koude seizoen veel buiten te zijn.