Zit met roeien de sterkste persoon vooraan of achteraan?

en waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
5.4K

Het beste antwoord

Onze roeiploeg bestaat uit 12 roeiers. We roeien in een 8.

Wij hanteren als hoofdregel dat de sterkste roeiers meedoen aan de wedstrijden. De minder sterke roeiers staan reserve.

De tweede keuze die we maken is wie er op slag gaan zitten. De slag is degene die het tempo en de coördinatie van de roeihaal aangeeft. Dat is een enorm belangrijke functie: als de slag onnavolgbaar is, wordt het niets met het roeien. Ook de tweede slag (de stuurboordroeier die direct achter de echte slag zit - onze boot is "bakboord slag" geriggerd) is heel belangrijk. Die moet de eigenlijke slag steunen, vooral bij tempowisselingen, en de tweede slag moet zelf ook goed te volgen zijn voor de rest van de ploeg.

De derde keuze is wie op welk boord gaat zitten. Sommige roeiers hebben een sterke voorkeur voor bakboord of stuurboord, andere maakt het niet uit.

Pas nadat deze drie keuzes zijn gemaakt, komt jouw vraag aan de orde. Dat is dus pas de vierde keuze in het rijtje.

Eerste en tweede slag zijn al bepaald, de overige zes geselecteeden hebben hun boord gekozen - pas nu gaan we kijken welke stuurboordroeier op welke stuurboordplek gaat zitten, en welke bakboordroeier op welke bakboordplek gaat zitten.

Daarbij hanteren wij de regel dat de sterkste roeiers in het midden van het schip komen. Dat zijn dus de plaatsen 3 t/m 6.

De sterkste roeiers komen in het midden omdat een eventueel krachtverschil met de rest van de ploeg daar de kleinste verstoring geeft. Zit je op boeg, dan kun je met een extra sterke haal, of met een net wat andere krachtverdeling gedurende de haal, de boot vrij makkelijk uit koers brengen. Zit je in het midden van de boot, dan heb je veel minder invloed op de koers. Dit komt voornamelijk door de 'arm' (in mechanica-zin) die jouw kracht heeft ten opzichte van het middelpunt van het schip.

Een tweede reden, minder belangrijk dan de eerste, is dat het middenschip beter bestand is tegen eventuele torsiekrachten dan de boeg. Door de krachtigste teamleden in het middenschip te zetten, verminder je dus ook de remmende invloed van torsiebewegingen.

--

Er zijn dus goede redenen om de sterkste roeiers in het midden van het schip te zetten. Maar die redenen komen pas op de vierde plaats in het verdeelproces.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is merendeel verdeeld zodat de boot niet omslaat. Maar meestal staat de boot achter lager dan voor omdat het dan beter naar boven gaat. Kijk maar naar een spietboot door de vorm gaat de boot van voren omhoog. Zie het plaatje bij dat bij de bron is vermeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Speedboot moet het natuurlijk zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sterkste persoon is verdeeld over de hele boot?
Cryofiel
12 jaar geleden
Een 8 is ongeveer 17 meter lang. Zo'n boot kan echt niet met de punt omhoog komen. Een wedstrijdboot is zo licht gebouwd, dat zij direct zou breken als dat zou gebeuren. Een mannenploeg van onze vereniging heeft zelfs wel eens een 4 gebroken. Er kwam van voor naar achter een vrij hoge golf voorbij. Toen die golf het midden van hun boot had bereikt, werd het middenschip dus een beetje opgetild, terwijl het voorschip en het achterschip lager lagen. Daar kon de boot niet tegen - "krak!", en de wedstrijd was voor hun ten einde.