Hoe kun je goed richten bij Darten?

Sinds een paar dagen heb ik een dartboard en ik kan vrij goed gooien, alleen het richten lukt niet optimaal, ik heb op deze site gekeken:
http://people.zeelandnet.nl/jelger/index_bestanden/deworp.htm

enig nadeel is dat het maar heel kort is en ik het niet goed begrijp. Ik hoop dat iemand duidelijk en simpel kan uitleggen hoe je goed kunt richten.
Ik zou het op prijs stellen als iemand weet of ik er een filmpje van kan zien.

Alvast bedankt.

Toegevoegd na 8 minuten:
ik bedoel dat ik de snelheid en dergelijke goed kan, maar het speciaal richten op bijvoorbeeld doubles of triples niet goed kan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
13.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt goed gooien, maar niet goed richten.. Het richten is natuurlijk de kunst van het gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit begrijp ik niet helemaal, ik bedoel dat ik de snelheid en dergelijke goed kan, maar het speciaal richten op bijvoorbeeld doubles of triples niet kan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het richten is dus nou net de truuk van darten: dat is wat het moeilijk maakt. Een pijl in het bord gooien kan iedereen wel, bepalen waar de pijl terechtkomt, dat is de kunst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mja snelheid is ook niet moeilijk. De clue van het spelletje is juist goed kunnen richten.. Bijna niemand kan in het begin vaak de triples/doubles raken. De enige tip die ik je kan geven is oefenen, oefenen, oefenen.

Het beste antwoord

Oefenen, oefenen, heel veel oefenen.
Zorg dat je elke keer hetzelfde gaat staan, de pijl hetzelfde vasthoudt, en hetzelfde gooit.
En dan oefenen, oefenen, oefenen.
Oefenspelletjes zijn bijvoorbeeld:

'round the clock': je gooit een (grote) 1, daarna een 2, een 3 enzovoorts. Als je drie pijlen mist op een nummer, moet je een stapje terug. Als je de 20 hebt gegooid ga je voor de Bull. Als dit spel te makkelijk wordt, doe je hetzelfde spel met doubles of triples.

Als miniwedstrijdje speel ik '170 uitgooien'. Als het in 9 pijlen of minder lukt heb ik een punt, als het niet lukt verlies ik een punt. Als dat weer te makkelijk wordt, probeer je het in 6 pijlen.

Zorg dat je techniek goed wordt: gooi altijd op dezelfde manier. En je zult heel veel moeten oefenen om goed te worden.

Lekker spelen in de kroeg is natuurlijk ook een prima oefening (maar drink niet te veel, daar kunnen je pijlen niet tegen)

Toegevoegd na 9 minuten:
Darten kun je niet uit een boekje leren, of van een filmpje, je kunt wel tips krijgen, maar leren darten kost simpelweg heel veel tijd.
Als je elke dag een uurtje oefent zul je waarschijnlijk na een maand of twee je eerste 140 gooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 vraagje, het richten op de 1 lukt niet echt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog een beetje oefenen dus.
Als je net begint met darts, zwabberen de pijlen over het hele bord, dat hoort er nou eenmaal bij. Als je een heel goedkoop bord (een tientje bij Bart Smit) , met heel slechte pijlen hebt (met van die dikke harde flights) kan het nog zijn dat je pijlen niet goed genoeg zijn.
Als je pijlen met verwisselbare flights hebt, zit dat wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is het dartboard,
http://www.intertoys.nl/speelgoed/wedstrijd-dartboard-852686.html en dit de darts,
http://www.intertoys.nl/speelgoed/darts-silver-deluxe-705934.html
Frimu2
12 jaar geleden
Dartbord is zo op het oog prima. Echter met de pijlen is het eigenlijk maatwerk. Het is niet ongewoon om bij een dart speciaalzaak pijlen te testen om te ondervinden welke pijl het best bij je past. Pijlen verschillen namelijk sterk in lengte dikte grip en gewicht. Het setje wat je nu gekocht heb kost waarschijnlijk iets rond de €15,- of zo. Maar een beter uitgebalanceerde zal wellicht beginnen bij €50,- en kan tot over de €100,- uitlopen.

Andere antwoorden (2)

Met de 1e pijl mik je op hetgeen je wil treffen. Met dart nr 2 en 3 corrigeer (verfijn) je je worp. Hoe meer je oefen, hoe dichterbij je 1e worp is, en hoe kleiner de correcties zijn. Uiteindelijk baart de oefening kunst, en merk je hoe je het comfortabelst gooit.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt, maar 1 ding, hoe kies je het goede punt, ik heb net nog wat uitleg toegevoegd, is het nu wat duidelijker.
Frimu2
12 jaar geleden
Een goeie darter gooit ook met een boogje. Een dart kaarsrecht vooruit gooien is onmogelijk. Probeer voor de grap iets boven het doel te mikken. Maar wel relaxed met een subtiel boogje gooien. Uiteindelijk moet je een balans in de boog vinden die past bij jouw worp snelheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt dit probeer ik nadat ik het artikel had gelezen ook meer.
Frimu2
12 jaar geleden
Op http://www.youtube.com/watch?v=CkCbpUjRNyA is wat ik bedoel op 3:22 de baan van de pijl erg goed in slowmotion te zien. let vooral op de rode lijn, en hoe de pijl lager dan die lijn begint, en uiteindelijk lager dan die lijn op het bord beland.
Wat ik altijd doe is met de hand waarmee ik niet gooi soort van richt waar ik naartoe wil gooien (met mn vinger) . Voor de rest moet je denk ik gewoon oefenen :\