Hoe kom je weer omhoog na het duiken onderwater ?

Ik heb binnenkort schoolzwemmen op de middelbare school en ik heb een beetje angst dat ik ga verdrinken onder het water iemand nog tip als je gaat duiken onderwater hoe je snel weer omhoog komt ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon niet te diep gaan toch? Dan ben je namelijk heel snel weer boven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon Zwemmen toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt wel een zwemdiploma neem ik aan?

Antwoorden (1)

Als je vantevoren flink inademt, zodat je longen helemaal vol lucht zitten, hoef je niets te doen als je onder water bent - de lucht in de longen zorgt er dan voor dat je vanzelf omhoog komt.

Gaat je dat niet snel genoeg, dan kun je naar boven zwemmen. Gewoon zwemmen zoals je normaal gesproken zou zwemmen, maar dan omhoog. Voeten onder en hoofd boven en zwemmen maar, dan ga je recht omhoog. Of lichaam schuin, dan zwem je schuin ("diagonaal") omhoog.

Toegevoegd na 4 minuten:

Maar zo te lezen heb je angstgevoelens. Waar die vandaan komen en of ze reëel zijn, maakt niet uit - je hebt ze.

Straks komt daar ook nog de natuurlijke stress bij van het schoolzwemmen, dus met veel andere mensen erbij. Dat is niet bevorderlijk voor je innerlijke rust.

Wat je daarom kunt gaan doen: vooraf al op een rustig moment naar een zwembad gaan. En daar gewoon oefenen. In je eentje, of met iemand naast je die je vertrouwt.

Eerst eens op 5 cm diepte gaan zwemmen. Zien dat dat goed gaat, en dat je direct weer boven bent als je dat nodig vindt. Desnoods met je handen langs dat randje dat bij veel zwembaden net boven of net onder het waterniveau zit, zodat je iets vast hebt waardoor je nog meer zekerheid hebt dat je direct boven bent als je toch bang wordt.

Gaat dat goed (en dat gaat het), dan wat dieper. Nog wat dieper. Wat langer beneden blijven. Een stuk los zwemmen.

Op die manier steeds wat verder gaan. Zoek de grens van je angst op, kom daar zo dicht mogelijk bij, zonder er overheen te gaan.

Zo kweek je zelfvertrouwen. Dat helpt enorm als je straks met al die anderen aan het zwemmen bent.

Toegevoegd na 5 minuten:

En als je ook dat te eng vindt: zoek een zwembad waar zwemlessen worden gegeven voor mensen met waterangst. Die kijken echt nergens van op!
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus van mij voor je duidelijke uitgebreide verhaal. Een vraagje: "eerst eens op 5 cm diepte gaan zwemmen"....
Denk jij dat vraagstelster anorexia heeft?
Anders kun je vergeten dat je in 5 centimeter water zwembewegingen kunt maken :)
Cryofiel
12 jaar geleden
LOL! Ik heb me wellicht wat onhandig uitgedrukt. Ik bedoelde: zo diep gaan zwemmen dat je ongeveer 5 cm water boven je hoofd / rug / billen / benen hebt.