Kan je (theoretisch) in een zwembad gevuld met appelstroop zwemmen?

Kom je vooruit, zink je, blijf je drijven, ...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Sport
2.7K

Antwoorden (7)

probeer het uit zou ik zeggen!

Maar ik denk het niet. Ten eerste plakt het heel erg en ten 2e zal je je moeilijk kunnen voortbewegen. Wat ik me altijd afvroeg is of je in super grote ballenbak zou kunnen zwemmen :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is zwemmen in stroop nou moeilijker of makkelijker dan zwemmen in water? Dat vroegen een Amerikaanse professor en een student zich af. Het onderzoek leverde hen een Ig Nobel-prijs op, die elk jaar uitgereikt worden aan de meest idiote onderzoeken.

Om hun vraag te beantwoorden, wilden Ed Cussler en Brian Gettelfinger een zwembad vullen met maïssiroop gemengd met water. Twintig wagonladingen siroop bleken nog wel te regelen, maar toen stak de gemeente van Minneapolis een stokje voor het absurde experiment: het laten weglopen van de siroop uit het zwembad zou te veel vragen van het rioolstelsel van de stad en dus zouden de twee 20.000 dollar moeten betalen. Dus gingen Cussler en Gettelfinger over op plan B: ze mikten 310 kilo van het verdikkingsmiddel ‘guar gum’ in het water van één van de twee baden waar ze hun experiment mee wilden doen. “Het mengsel zag er niet al te best uit de volgende morgen,” zei Cussler tegen het blad New Scientist. “Aangelengde snot, daar leek het nog het meeste op.”

Toch werden zestien proefpersonen bereid gevonden door het spul te zwemmen. Het resultaat? Het stroperige water in het ‘gum-bad’ zorgde er weliswaar voor dat de bewegingen van de zwemmers meer effect hadden, maar de wrijvingskracht bemoeilijkte het zwemmen weer. Kortom, netto geen verschil. “Een volledig zinloos experiment,” geeft Cussler toe, “maar wel leuk.” En goed voor een Ig Nobel-prijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=iagQtBWwZu8
een filmpje waar in je kan zien dat je kan zwemmen in stroop en het blijkt even snel te gaan als in het water ook nog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, die heb ik gezien. Uiteindelijk bleek het lood om oud ijzer, toch ?? In elk geval, bovenstaand antwoord klopt ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk filmpje, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me echt geen appelstroop,die is veel dikker en kleveriger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja das waar,ik heb lang zitten zoeken en googelen maar in appelstroop zwemmen daar kon ik niks over vinden.en deze komt in de buurt en vond ik wel zo leuk om er bij te zetten.
Lijkt me ook dat je in appelstroop niet goed vooruitkomt.
al dacht ik dat bij deze stroopvariant ook maar blijkt dus net zo snel te gaan als in water.Grappig
Bovenstaande antwoorden gaan over siroop, en dat lukt nog, maar appelstroop daarentegen, is zo dik dat je mes er rechtop in blijft staan! Daar kun je net zo goed in swemmen als in drijfzand! Niet dus....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je niet kunt zwemen hoor want stroop is dik whaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de appelstroop,is te dik om je goed voort te kunnen bewegen,mocht je zelfs met je hoofd onder de appelstroop komen ,dan heb je nog grote kans dat je stikt.
ik ga hier uit van appelstroop die hier in de kast staat,en behoorlijk dik is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk dat je weg zakt. Beetje hetzelfde idee als drijfzand