Kan men spiermassa kweken door enkel plantaardige eiwitten te consumeren???

Ik hoor vaak van die hardcore bodyuilders dat vegetariërs geen spiermassa kunnen kweken omdat de eiwitten die in plantaardige producten zitten niet echt spieropbouwend zouden werken, ik vroeg mij dus af of dit degelijk wel zo is???

Stel als iemand dagelijks 150gr eiwitten moet binnenkrijgen en hij of zij haalt deze eiwitten uit bronnen zoals vegetarische bitterballen (waar redelijk veel eiwitten zitten) 3 x 100gr per dag en daarnaast 2 keer per dag een proteïne shake drinkt van elk 30gr waarvan de eiwitten uit puur bruine (zilvervlies)rijst afkomstig zijn en dan nog wat extraatjes, kan zo'n iemand dan echt geen spiermassa kweken op termijn???

Of moet men echt ook dierlijke producten erbij eten?

Kan het echt niet zonder dierlijke producten???

Graag eerlijke en nuttige reacties hieromtrent aub

veel liefs

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (5)

In mijn ervaring zijn eiwitten gewoon eiwitten. Ik heb nog nooit iets gehoord over dat er een verschil zou zijn tussen plantaardige en dierlijke eiwitten m.b.t. spieropbouw. Wel kan het moeilijker worden omdat het keur aan vetarme en eiwitrijke producten toch al niet zo groot is.

Als je vegetarisch bent kan je nog wel gewoon ei proberen (zonder dooier), kwark en magere melk. Als je veganistisch bent wat ik uit je post opmaak dan zal je je aan een erg strak schema moeten houden.

M.a.w. je kunt wel echt spieren gaan opbouwen maar het zal wel moeilijker worden denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk om met een combinatie van enkel plantaardige eiwitten toch tot een compleet aminozuur profiel te komen (en dat is wat belangrijk is bij het opbouwen van spiermassa). Het is echter wel een stuk moeilijker dan wanneer je (ook) dierlijke eiwitten tot je neemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spieropbouwen doe je niet alleen met eiwitten! en 150gram eiwitten is veels te weinig op massa te bouwen.

Het principe van massa bouwen is dat je boven je onderhoud gaat eten. Stel je onderhoud is 2000kcal dan zou jet 2500kcal of hoger moeten eten om massa aan te komen. Als je echt groot wilt worden zul je eerst moeten bulken met ~3500kcal( kan nog meer ). Voordat je gaat beginnen zou ik eerst wat onderzoek doen voordat je gaat beginnen want met deze voeding gaat het je niet lukken.

Toegevoegd na 46 seconden:
Excuus voor slechte spelling/gram
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar zijn je vetten en koolhydraten? als je 57KG weegt zou ik het GOMAD dieet volgen:) google dat maar eens
Voor de eiwitopbouw is het belangrijk dat de aminozuren in je spieren in dezelfde verhouding voorkomen in het voedsel een eenvoudige manier om dat te bereiken is het eten van spieren. Dat is echter niet noodzakelijk, de bioindustrie maakt gebruik van synthetische aminozuren en uitgekiende mengsels met soja en eetbare resten uit de voedingsindustrie. Op deze manier kan zoveel mogelijk eiwit voor groei worden benut. Het groeien bij body building is een kwestie van prikkels (door training) en een grote beschikbaarheid van de juiste aminozuren en hulpstoffen in het bloed, hoe je dat bereikt is niet belangrijk. In de praktijk is het veel eiwirijke producten eten, supplementen gebruiken en op een goede manier training en rust afwisselen. Je zult ook inderdaad veel meer moeten eten dan je gewend bent, omdat je voor een kilo groei zeker wel 10 kg voedsel moet eten. Dat zou ook een reden kunnen zijn om voor vlees te kiezen, dat gemakkelijker verteerbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedere eiwit is even nuttig voor het menselijk lichaam. Dit kun je niet op de voedingswaardetabel aflezen. Het ene eiwit is het andere niet. Bijvoorbeeld 50% van de tarwe-eiwitten zijn bruikbaar voor je lichaam. Eiereneiwit daarintegen geeft 97% bruikbare eiwitten. Het maakt dus nogal uit of je aan je aantal grammen eiwitten komt door brood of eieren. Dit verschil komt door de aminozuren waaruit de eiwitten zijn opgebouwd. Dierlijke eiwitten lijken meer op menselijke eiwitten dan dat plantaardige met menselijke overeenkomen.

Neem bijvoorbeeld de eiwitshakes die gemaakt worden voor sporters. Deze spelen in op de vraag naar VOLWAARDIGE eiwitten. Dus die een zeer hoog percentage bruikbare eiwitten leveren.

N.B.: Neem niet meer dan 35% eiwitten per dag ten opzichte van je totale voedinginname! Wanneer je boven die 35% per dag komt, gaat je lichaam eiwitten verbranden en omdat de eiwitten in je spieren zich hier beter voor lenen dan de eiwitten in je voeding, gaan eerst je spieren eraan.