Hebben mensen met een groot achterwerk minder last van zadelpijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol :P

Antwoorden (7)

Uit persoonlijke ervaring kan ik je vertellen dat dat niet het geval is.
Oke, het oppervlakte waarop de druk rust is groter, dus beter verdeeld, maar vaak is de druk zelf ook groter.

bron: Ik, 30 kilo geleden en nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ prachtig zo'n ervaring..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dezelfde ervaring.
Zowel 30 kg geleden als nu: +
nee .nu ik zwaarder ben heb ik veel meer zadelpijn dan toen ik slanker was
bron: mezelf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want zadelpijn krijg je doordat niet de zitbotjes maar de omliggende delen van het zitvlak je lichaamsgewicht te verduren krijgen zoals je bilspieren en perineum. Je bil- en beenspieren moeten juist het werk doen, zonder gehinderd te worden. Een fietszadel is feitelijk maatwerk. Een goed zadel is niet zacht, voor vrouwen wat breder dan voor mannen en mag smaller zijn als de houding meer voorovergebogen is, zoals bij racefietsen. Ook de stand van het zadel kan een wereld van verschil maken. Teveel achterover gekanteld kan de punt een zeer onaangename druk op het perineum uitoefenen, waardoor een doof gevoel in het onderlichaam ontstaat. Een paar graden vlakker kan al een wereld van verschil maken, evenals een enkele centimeter naar voren of naar achteren. Ik zweer bij een tamelijk hard leren zadel van Brooks. Dat is een aantal kilometers afzien maar daarna en met wat onderhoud en nastellen heb je er jaren plezier van. Je kunt zo'n leren zadel echter beter niet nat laten regenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verdeling van het te torsen gewicht over het zadeloppervlak speelt hierin natuurlijk een cruciale rol. De juiste oppervlakte en vorm van het zadelzitvlak zal het gewicht (kg/cm2) van de berijder optimaal moeten ondersteunen. Bij mijn fiets is zadelpijn geen 'issue'......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een tijd niet gefietst hebt, krijg je ook zadelpijn, misschien dat een gelzadel uitkomst biet??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar alleen als ze een tractorzadel gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet waar
als je goed kan rijden heb je bijna noooit zadelpijn en als je niet goed rijd net iets vaker

ps ik denk dat je meer zadelpijn hebt als je slank bent dan dik