Treedt er gewenning op met hardlopen wat betreft het calorieën verbranden?

Als je oa drugs gebruikt, ben je telkens meer nodig om hetzelfde effect te bereiken. Nu loop ik sinds kort hard (trouwens niet om het afvallen, maar puur voor de ontspanning op 'doktersrecept') en toen vroeg ik me opeens af of dat ook bij hardlopen kan gebeuren. Want het is wel zo dat je telkens iets langer kan lopen, omdat je je conditie opbouwt. Misschien is dat ook wel met calorieën, dat je steeds langer (of harder) moet lopen om dezelfde hoeveelheid calorieën te verbranden.
(Overigens vind ik calorieën en drugs totaal niet met elkaar overeenkomen, haha)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport

Het beste antwoord

leuke vraag.
het antwoord is anders als veel mensen denken.

als je een bepaalde beweging heel vaak op dezelfdemanier herhaalt(fietsen, zwemmen, hardlopen etc.) past je spier zich hier op aan.
dit doet hij op verschillende manieren zoals het sterker maken van de spier, duurzamer maken en ook het efficienter maken van de spier.

deze verhoogte efficientie zorgt er voor dat er minder energie verloren gaat als warmte en je dus mindbeginnersen erbrand per meter.

dit effect treed overgerens eerder op bij langzamere duursporten zoals wandelen beginnersntensievere sporten komt het ook zeer zeker voor.

overgerens verbranden ervaren hardlopers wel meer calorieen doordat ze langer en harder lopen.
ook is de verbranding in rusttoestand hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, je moet niet harder of langer bewegen om bepaalde Calorieën te verbranden.
Bij ieder mens is het ongeveer gelijk, vandaar ook die Calorie wijzers, natuurlijk kan het wel iets verschillen maar niet veel.
Anders zouden ze niet van die wijzers e.d maken ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tsja, kijk wat wel kan is dat je dus verder/harder moet lopen omdat je steeds meer aankunt want je conditie wordt beter... Dus misschien in zekere zin ja?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoor net van niet. :)
Het kan juist zijn dat je meer kcal verbrand. Door te sporten krijg je meer spieren, dit verbruikt meer energie dan vet.
Ritsuka