ik heb 2 baantjes maar mijn ene baas zegt dat bruto en netto het zelfde is onder de 23 maar mijn andere baas zeg dat niet.. wie kan mij dit uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Sport

Antwoorden (3)

In principe is er een vrijstelling van iets minder dan €2.000 v.w.b. inkomstenbelasting. Aangezien het laagste tarief 33,5% is betekent dit dat je ongeveer € 6.000 mag verdienen zonder belasting te betalen. Dus tot dat bedrag is bruto gelijk aan netto. De aanspraak op die vrijstelling kan je maar bij één baas laten aanvragen. In principe maakt het verder niet uit bij welke baas dat is want uiteindelijk wordt het met je belasting-aanslag verrekend. Als je dus bij beide bazen een deeltijd-baan hebt, dan zul je bij de een een netto=bruto salaris ontvangen (dus zonder afdracht van loonbelasting in de vorm van een voorheffing) en bij de ander zul je per onmiddellijk loonbelasting betalen.
Blijkt aan het eind van het jaar dat je totale bruto-inkomsten onder de € 6.000 zaten, dan heb je recht op teruggave van de loonbelasting bij die ene baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere Nederlander die geld verdient moet belasting betalen. Hoeveel belasting je moet betalen hangt af van de hoogte van je totale inkomen over een jaar. In principe wordt in eerste instantie uitgerekend hoeveel belasting je zou moeten betalen over je inkomen. Op het moment dat dat bedrag bekend is krijgt iedere Nederlander een korting op het te betalen bedrag. Deze korting bestaat uit meerdere onderdelen, en kan dus per persoon verschillend zijn.
Als iemand 1 baan heeft is het mogelijk om de korting die je krijgt alvast te verrekenen met de belasting die je werkgever betaalt over je loon. Als je brutoloon laag is kan het zijn dat de belasting die je moet betalen lager is dan de korting die je krijgt. Dan betaal je dus uiteindelijk geen belasting en krijg je netto dus (ongeveer) hetzelfde als bruto.
Als je 2 of meer banen hebt kan maar 1 werkgever die korting gaan verrekenen. De andere werkgever moet dus berekenen hoeveel belasting er moet worden ingehouden zonder rekening te houden met die korting. Bij de 2e baas krijg je dus netto minder dan bruto.

Overigens kan het best zijn dat je uiteindelijk in totaal toch geen belasting had hoeven betalen. De teveel betaalde belasting kan je terugvragen door een t-biljet in te vullen en daarmee een opgave te doen van je inkomen en je betaalde belasting.
De opmerking dat iemand die nog geen 23 jaar is altijd netto hetzelfde verdient als bruto is trouwens niet terecht. Leeftijd heeft niets te maken met de hoogte van de te betalen belasting; inkomen wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om inkomen uit dienstbetrekking. Over dit inkomen moet je inkomstenbelasting betalen (box 1). Je bruto inkomen is het inkomen waarover nog geen belasting is betaald, het netto inkomen is het inkomen wat over blijft nadat je belasting hebt betaald en je dus vrij te besteden hebt.

Het tarief tot een inkomen van € 18.218 is 33,45%. Daarnaast mag iedereen gebruik maken van een algemene heffingskorting, wat een korting is die je mag aftrekken van het bedrag wat je aan belasting moet betalen. De heffingskorting voor mensen tot 65 jaar is € 1.987.

Stel je verdient € 5000. Hierover moet je dan € 5000 x 33,45% is € 1672,50 betalen. Maar hier mag je de heffingskorting aftrekken. Omdat de heffingskorting hoger is dan € 1672,50 betaal je niets.

Wat je baas zegt klopt dus niet, maar wat hij bedoelt is dat mensen tot 23 vaak zo weinig verdienen dat de heffingskorting hoger is dan de belasting die wordt geheven van je inkomen. In dat geval is inderdaad je netto inkomen even hoog dan je bruto inkomen.