Wat voor straf krijg je bij het ijshockey na een zeer zware overtreding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Sport
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het ergste geval levenslang.

Het beste antwoord

Hoewel bij ijshockey meer contact is toegestaan dan bij veel andere sporten zijn er regels om het spel in goede banen te leiden. Een straf bij ijshockey heet een 'penalty'. Penalty’s worden uitgedrukt in strafminuten. Voor lichte (minor) overtredingen krijgt een speler een tijdstraf van twee minuten.

Bij een zwaardere overtreding wordt een "Major Penalty" van vijf minuten opgelegd aan het team terwijl de bestrafte speler zich naar de kleedkamer moet begeven, dat heet een Game Misconduct. De tijdstraf van 5 minuten wordt uitgezeten door een teamgenoot.
Bij zeer zware overtredingen waar de intentie lijkt om de tegenstander te blesseren wordt een "match penalty" opgelegd. De uitvoering is het zelfde als bij een Major Penalty; de bestrafte speler speelt niet meer mee terwijl een teamgenoot voor 5 minuten naar de strafbank moet.
Bij het (meermaals) belagen van een wedstrijdofficial, zowel fysiek als verbaal, kan een "gross misconduct penalty" worden opgelegd. De overtreder speelt niet meer mee, maar mag wel direct worden vervangen.
Tijdens een penalty heeft het niet in overtreding zijnde team een zogeheten powerplay of man-meer-situatie. Zodra er door het team dat een man meer heeft gescoord wordt mag de bestrafte speler terugkeren op het ijs, tenzij hij een straf van 5 of 10 minuten uitzit.